Musikertilmelding
Bestilling af Link
Skriv til os

December 2008

Dansk stemmeforsker hitter i udlandet

København er centrum for sangere og sangundervisning i Europa.

Den verdensberømte danske stemmerforsker og sanglærer Cathrine Sadolin er længst fremme i forskningen om stemmen og dens muligheder i sang og tale. Forskningen, der foregår i samarbejde med engelske læger, er efterspurgt over hele verden, og Sadolin har holdt foredrag på alle de store stemmekonferencer i verden, PEVOC 6 i London og PEVOC 7 i Groningen, ICVT i Vancouver og BACO og BVA i London, mv.

Forskningen bliver nu udbredt i en ny engelsk-sproget bog Complete Vocal Technique, som udkommer på CVI Publications. Med bogen er der adgang til et lydbibliotek med 417 lyd eksempler og øvelser for kvindestemmer og 417 eksempler for mænd. Bogen kortlægger stemmens funktioner og fastslår at alle kan lære at synge, og alle menneskelige lyde kan reproduceres på koncert efter koncert uden at ødelægge stemmen, blot man overholder stemmens naturlige system. Det er samme grundlæggende system, der gælder for alle sangere om de synger klassisk, rock, pop, jazz, viser, opera, heavy, gospel, country osv.

Cathrine Sadolin er grundlægger og faglig leder af Europas største sanginstitut for professionelle sangere; Complete Vocal Institute (CVI). Her kommer sangere fra hele Europa og resten af verden for at få sangundervisning baseret på Komplet Sangteknik. Sanger nr. 500, islandske Arnar Thor Vidarsson, fra det 4-måneders intensive Complete Vocal Academy er netop færdiguddannet i fredags, og hele holdet blev fejret med en stor koncert og fest i de fantastiske lokaler på Kultorvet.

CVI har uddannelser i 6 andre europæiske storbyer. Der er nu ca. 100 sangere fra 12 lande på den 3-årige uddannelse til at blive autoriseret Komplet Sangteknik-underviser, og sammen med de ca. 50 allerede autoriserede undervisere kan der nu undervises i Komplet Sangteknik over hele Europa. De fleste sangere ønsker dog at komme til CVI i København, som har udviklet sig til centrum for sang og sangundervisning. På Sanginstituttet CVI bliver der primært undervist i hold, så sangerne har mulighed for at blive inspireret og lære af hinanden og af den måde de andre sangere bliver undervist. Det er blandende grupper med gamle og unge (dog alle over 18 år), blandede nationaliteter (24 nationaliteter blandt de 500 færdiguddannede sangere) og blandede stilarter med pop, rock, jazz, gospel og klassisk uddannede sangere i samme gruppe. Hverken CVI eller Cathrine Sadolin informerer om hvilke sangere, der går eller har gået på instituttet, men det imponerende fotogalleri på instituttets gange viser mange sangere, der både før og efter endt uddannelse har stor succes med deres sangkarriere.

På det kommende 4 måneders intensive sangakademi, der starter til februar, deltager sangere fra Norge, Schweiz, Tyskland, Holland, Sverige, Finland, Danmark, og endda en præst fra Ghana.

© 2001 MusikLinien