DANMARK: Otte ud af landets ti bedst sælgende musikudgivelser netop nu
bliver markedsført på tv.
De reklamefinansierede tv?stationer har med andre ord fået en bundsolid
kunde i den danske musikbranche, for skal pladeselskaberne sælge cd'er,
så
skal det ske via tv's reklameblokke. Igennem de seneste tre år har
pladeselskabernes markedsføringskampagner fordoblet synligheden i tv.
Det
konstaterer mediabureauet CIA MediaCentralen i deres nye analyse af
pladebranchen.
Selskaberne er selv bekymrede over udviklingen, da det kun sjældent er
pladeselskabernes nye satsninger, der bakkes op af store reklamekampagner.
Fordi ingen tør satse på de mere skæve musikudgivelser.
? I øjeblikket kan det koste op mod én million kroner at producere
en ny ed.
Og så kommer der én million kroner oveni til markedsføring.
Det betyder, at
der pludselig skal sælges utrolig mange eksemplarer, før det kan
løbe rundt.
Og det er da en bekymrende tendens, at udgifterne til markedsføring tager
en
stadigt større del budgettet. Men medielandskabet netop nu har gjort,
at det
nærmest er en umulighed at slå igennem for en kunstner uden tv?kampagner.
Det er simpelthen den eneste mulighed, hvis vi vil nå forbrugeren, siger
salgs- og markedsføringschef i EMI?Medley, Michael Wermuth.
EMI?Medleychefen efterlyser engelske tilstande med et øget mediefokus
på
musiklivet og den mere alternative del af den end dansk og international
pop.
Udviklingen af tv?reklamer for musikudgivelser kulminerede sidste år,
men
kan egentlig føres tilbage til begyndelsen af 1990erne, hvor enkelte
pladeselskaber lejlighedsvist forsøgte sig med lanceringer af cd?udgivelser.
/ritzau/