September 2008
”Respect” - Brødrene
Olsen
”Respect” – et skulderklap til
Brdr. Olsen fra Cliff
Et skulderklap fra en stor sangstjerne, som vi har set op til,
lige fra dengang vi som meget unge første gang sang med
på nogle af hans største pophits. Som “Lucky Lips”,
“Livin` Doll” og ikke mindst ”The Young Ones”…
Sådan opfatter Brdr. Olsen - Jørgen og Noller –
selv den kendsgerning, at en af de seneste fem-seks årtiers
største popstjerner, Sir Cliff Richard, lægger
stemme til “Look Up Look Down”, et af ikke færre end 14
nye sange på Brdr.érnes nyeste cd, “Respect”.
Og Cliff gør det endda på eget initiativ.
Forhistorien er, at Cliff og Brdr.èrne – med en dansk
avis som en slags mellemmand – mødtes i forbindelse med
en stribe koncerter, som Cliff gav i Danmark i 2003.
Her lykkedes det Jørgen og Noller at trykke et par af
deres dengang nyeste cd’er, ”Fly On the Wings of Love” og ”Walk
Right Back”, i hånden på et af deres største
forbilleder.
Og senere kunne lyttere af en af de største britiske
radiostationer, høre Sir Cliff fremhæve Brdr. Olsens
musik som noget af det bedste, han havde oplevet meget længe
– faktisk havde deres cd’er dårligt nok været ude
af hans afspiller i løbet af det foregående halve
års tid.
Cliff spillede ”Look Up Look Down" som et eksempel på
Brdr.´ernes musik, og så sagde han ordret i det
engelske radiointerview - at hvis Brdr.érne nogensinde
fik brug for en trediestemme, skulle de bare ringe! En opfordring
som Olsenérnes manager bestemt ikke var sen til at følge
op på.
Efter lidt forhandlinger frem og tilbage mødtes Cliff,
Jørgen og Noller i år på popidolets vingård
i Portugal.
Og var de i forvejen fulde af beundring for Sir Cliffs præstationer,
blev den bestemt ikke dæmpet af de få, men hektiske
og yderst givende dage i indspilningsstudiet.
Først og fremmest var de benovede over Cliff Richards
gennemført professionelle tilgang til musikken – tre
gange skulle hans stemme indspilles for at blive dubbet oveni
hinanden, og hver eneste af de tre optagelser sad lige i skabet,
selv et yderst krævende sted til allersidst, hvor han
skal få lyden af den trestemmige sang til ikke bare at
klinge, men også tone ud samtidigt.
Samtidig fik Brdr.érne bekræftet deres opfattelse
af Cliff Richards stemme som noget helt specielt – lidt hæs,
lys, men samtidig med stor dybde. I det hele taget en af popmusikkens
stærkeste og mest karakteristiske stemmer.
- Som person er han noget af det mest venlige og afslappede,
man kan forestille sig. Hele omgangsformen og omgangstonen –
også blandt folkene, der omgav ham - var med til at skabe
en rigtig god stemning i studiet, bemærker Jørgen
og Noller Olsen, som derfor også slap af sted med et andet
indfald på ”Respect”, nemlig at lade Cliff synge med til
allersidst i Olsen’ernes udlægning af ”Livin` Doll”.
Også dér skabte han beundring hos de to gange Olsen
– ikke mindst ved, at han på stedet udtænkte og
indspillede et par nye sanglinjer til det gamle hit: ”I know
I never be lonely, I got the one and only”…
Om indspilningerne sammen med Cliff ender med at føre
til mere – for eksempel at de to gange Olsen sætter sig
og skriver nye sange til det gamle popidol – kan kun fremtiden
(og måske især graden af interesse for de to numre
med Cliff) vise.
Under alle omstændigheder har besøget hos Cliff
i høj grad inspireret til nye sange – alene dét
faktum, at ”Look Up Look Down” efter Jørgen Olsens mening
har fået et ganske alvorligt løft i forhold til
første udgave på cd’en ”Walk Right Back” kan godt
sætte tankerne i sving hen imod flere sange til Cliff.
Selve begejstringen for Cliff har Brdr.érne haft i årtier
– faktisk var den første plade, Jørgen Olsen købte
for egne penge ”The Young Ones”, og i de første mange
år, da Jørgen og Noller optrådte sammen,
før de brød igennem med et brag i begyndelsen
af 70’erne, bestod repertoiret af mange kopier af store Cliff-hits.
- Også derfor var det en helt speciel fornemmelse pludselig
at stå og indspille med ham. Vi var bare rørte.
Hvis nogle havde sagt til os, da vi var små, at vi flere
årtier senere skulle komme til at udgive noget sammen
med ham, vil vi sige, at de var godt tossede, fortæller
Jørgen Olsen, som sammen med lillebror Noller når
frem til, at ”en kunstner, som har solgt sine plader i over
250 millioner eksemplarer, kan man da næsten kun have
stor respekt for”.
Efter Brdr. Olsens mening er den nye udgave af ”Look Up Look
Down” blevet lyden af tre gamle venner, der lige ud siger til
vore dages unge: Tag nu lige at kigge jer omkring; kig op, kig
ned, der er kærlighed over alt…!
Ikke bare Cliff, men i det hele taget britisk pop har Brdr.érne
altid haft særdeles godt øre for, stærkt
opildnet af et barndomshjem, hvor det mere end lå i luften,
at alt fra England var helt i orden, efter at landet jo var
gået ud af Anden Verdenskrig blandt sejrherrerne.
Og så spillede det unægtelig ind, at Brdr.érnes
far i sit daglige arbejde havde meget med britiske biler af
mærker som Austin og Jaguar at gøre.
Her et par årtier senere har Jørgen og Noller på
ingen måde sluppet glæden med musikken fra 60’erne.
Tværtimod går den som en rød og meget tydelig
tråd gennem hele ”Respect”, hvor de med stor sang- og
spilleglæde endevender en lang stribe af de melodier og
tekster, som de holder allermest af, fra dengang, ikke mindst
et par fra The Beatles’ repertoire, ”Obladi Oblada” og ”Strawberry
Field Forever”, samt Scott Mackenzies ”If You Are Going to San
Francisco”.
- Især dén er blandt de bedste – hvis ikke den
bedste – til meget præcist at indfange stemningen fra
dengang, og selve budskabet fra dengang om fred og kærlighed
kan vi stadig ikke høre for tit. Da slet ikke i vore
dage, hvor egoismen har det med at komme til at sidde på
forsædet, og hvor det meget nemt kommer til at handle
om mig, mig, mig, bemærker Jørgen Olsen. Suppleret
af Noller, som fortæller, at ”jeg er begyndt at skrive
”peace and love” igen, når jeg skriver autografer”…
Så ja, de to gange Olsen er og bliver et par gamle 68’ere.
Og det har de det aldeles udmærket med. For bortset fra
datidens meget afslappede omgang med stoffer, som trak mange
triste skæbner med sig, var tiden og stemningen – efter
Brdr.érnes mening – i høj grad med til at skabe
håb for fremtiden, en meget stor og stærk fælles
følelse af samhørighed, som Olsen’erne godt kan
savne i dag.
Musikalsk – og når det gælder interessen for Brdr.
Olsen – mangler der ellers ikke noget, når det gælder
samhørighed blandt publikum til koncerterne.
For otte år efter sejren ved Eurovisions Melodi Grand
Prix med ”Fly On the Wings of Love” (”Smuk som et stjerneskud”)
kan Brdr.érne bestemt ikke klage over interessen.
Fem-seks gange pr. måned er de ude for at optræde,
her i landet, men i mindst lige så høj grad i Tyskland
og Sverige.
- Det skal ikke være nogen hemmelighed, at det var en
lille smule svært at komme efter ”Fly On the Wings of
Love”, for publikum automatisk forventer mere af samme slags,
fortæller Jørgen Olsen, som luner sig ved den kendsgerning,
at netop dén sang har fundet en plads i hjertet hos ikke
bare Cliff Richard, men såmænd også hos ”ABBA-drengene”,
komponisterne Björn Ulvaeus og Benny Andersson.
Da de på et tidspunkt blev spurgt efter, om der nogensinde
havde været noget lignende i Grand Prix som ABBA-hittet
”Waterloo” fra 1973, fremhævede de uden tøven ”Fly
On the Wings of Love”, som efter deres mening nok skulle blive
hængende.
Hængende bliver også Jørgen og Olsen, ikke
mindst fordi de har fundet ind i et rigtigt godt og tæt
samarbejde med to af landets højest respekterede producere
og sangskrivere, Stig Kreutzfeldt og Poul Halberg, som Brdr.érne
faktisk har bragt sammen til fællesproduktioner, hvor
de tidligere har arbejdet hver for sig – også hos Olsen’erne,
hvor Halberg har taget sig af guitaren og Kreutzfeldt af produktionen.
Men ”Respect” har de løftet ved fælles hjælp.
- Begge er uhyre inspirerende og helt vildt professionelle.
Poul Halberg kan spille alt på sin guitar, og ikke bare
musikalsk, men også rent teknisk er Stig Kreutzfeldt vanvittig
dygtig og lynhurtig på knapperne. Man kan komme med en
indvending, noget, som man kunne tænke sig anderledes,
og næsten inden man har formuleret det, har han foretaget
ændringerne.
Faktisk har Stig Kreutzfeldt inspireret Brdr. Olsen til at ”bevæge
sig ind allerdybest i skatkammeret, helt ind til diamanterne”,
som de selv kalder det, nemlig til at gøre vovestykket
med at genfortolke de suverænt største fra 60’erne,
The Beatles, blandt andre ”Strawberry Fields”, inspireret af
en udflugt til The Beatles’ hjemby, Liverpool.
- Men samtidig har både Stig og Poul været med til
at tilføre de gamle sange noget nyt. For det har helt
tiden været meningen, at ”Respect” skulle have en tråd
tilbage i tiden, men samtidig en tråd frem i tiden ved
at præsentere gamle numre og moderne arrangementer, fortæller
Jørgen Olsen.
Også derfor er selve titlen ikke tilfældigt valgt
– for den skal signalere, at Brdr. Olsen nærer stor respekt
for musik og kunstnere, blandt andre netop Sir Cliff Richard,
og at de har stor respekt for de gamle melodier og tekster,
som de er vokset op med og har fået et helt specielt forhold
til.
Dybest set er ikke bare Jørgen og Noller, men også
deres musikalske legekammerater Stig Kreutzfeldt og Poul Halberg
egentlig ligeglade med stilarter.
I sidste ende handler det om de følelser, som de pågældende
melodier og tekster fremkalder.
- De skal røre os. Ellers kan vi slet ikke indspille
dem, fortæller Jørgen og Noller, før samtalen
endnu engang forsvinder ud over stepperne i et rask lille stykke
tostemmig fællessang fra det righoldige lager af fælles
musikalske minder fra 60’erne.
For efter mere end 40 års musikalsk fællesskab ligger
det stadig dybt i dem at kunne synge sammen på fornemmelsen;
Jørgen synger for, og Noller lægger andenstemmen
uden at kunne forklare eller formulere, hvordan han gør.
Sådan har det bare været. Altid.
- Engang indspillede vi sammen med Hanne Boel, og hun udbrød
på et tidspunkt: ”I er simpelthen ikke rigtigt kloge.
Med deres tostemmige sang må I bare øve jer helt
vildt hver eneste dag. Men det gør vi ikke. Overhovedet
ikke. Det kommer helt af sig selv”…
”Respect” udkommer fredag 12. september og rummer sangene
* ”Look Up Look Down”, skrevet af Jørgen Olsen og oprindeligt
med på Brdr.érnes cd ”Walk Right Back”
* ”Obladi Oblada”, oprindeligt med The Beatles
* ”Livin` Doll”, i sin tid – og fortsat – et kæmpehit
for Cliff Richard
* ”Moviestar”, det største enkelthit for den svenske
sanger og sangskriver Harpo
* ”Strawberry Fields”, et af de største hits for The
Beatles
* “Stop In The Name of Love”, i sin tid udødeliggjort
af The Supremes (med bl.a. Diana Ross)
* “If You Are Going to San Francisco”, kendingsmelodien for
Scott Mackenzie
* “I’ll Give You Everything I Own” fra gruppen Breads repertoire
* “Baby I Need Your Loving” tilhører inderkredsen af
store hits med The Four Tops
* “A Love So Beautiful”, en stortræffer for sangeren Michael
Bolton
* “Garden Party”, vel nok den største enkelttræffer
for sangeren Ricky Nelson
* ”I Can See Clearly Now – indspillet af blandt andre Jimmy
Cliff
* “Monday Monday”, et ægte The Mamas & The Papas-hit
anno 1966
* “A World Without Love”, i sin tid et stort hit for duoen Peter
& Gordon (skrevet af Paul McCartney og John Lennon).
|
|