Musikertilmelding
Bestilling af Link
Skriv til os

Pressemeddelelse

september 2008

Birthe Kjær - 40 års pladejubilæum

af Jørgen de Mylius

Med smilet i stemmen og sin store musikalitet og charme har Birthe vundet en popularitet og respekt, som i 40 år har haft en stadig opadgående kurve. I dag kan hun optræde i hvilket som helst selskab og blive hyldet for sin nærmest evige indsats i det store danske populær- og slager univers. Om hun stiller op i selskab med rockgrupper på tidens festivals, eller det er en ydmyg lastbil ved en byfest eller måske et rigtig dansk halbal – så er forskellen på Birthes varme modtagelse ens. Hun kan ganske enkel nærmest ikke komme ned fra scenerne. Publikum kræver ekstra numre. Ingen vil slippe Birthe.

Med musikken i generne fra sin far Hugo, der i mange år spillede trompet i Århus Brandvæsens orkester, tog Birthe alligevel en læreplads i Arbejdernes Spare- og Lånekasse i Østergade i Århus i 1966. Det var der måske ikke så meget musik i, men til gengæld havde hun erfaring med sangerindejobs fra sin teenagetid i Sunshine Trioen, og mens hun sad og talte penge om dagen, tjente hun dem om aftenen på bl.a. La Cabana i Århus, hvor hun trallede og sang med det Østrigske orkester Peter Kory’s Kvintet. Det var her Johnny Reimar en aften efter et engagement et andet sted, oplevede Birthe. På selve aftenen blev han højlydt opfordret til at give Birthe en chance på plade, og det ja han gav den aften, fik han aldrig lejlighed til at fortryde. Reimar producerede alt fra rock’n roll til slagermusik og revy, men slageren havde han et specielt kendskab til, eftersom han selv indspillede dem i lange baner. Han tilbød Birthe at synge en dansk udgave af det tyske hit ”Arrivederci Franz”, og udgivelsen kom lige til at passe med lanceringen af Dansktoppen i Danmarks Radio.

”Arrivederci Franz” blev præsenteret i den kun to måneder gamle Dansktop serie, og den 8. december 1968 blev den stemt direkte ind på Dansktoppens førsteplads, så på den måde kom Birthe Kjær til at detronisere sin egen producer Johnny Reimar og hans ellers langtidsholdbare etter ”De Violer Du Plukker”. Birthe var med det samme i topligaen med de store navne som Reimar, Keld Heick, Dorthe Kollo, Bjørn & Okay m.fl., og hun fulgte succesen op med en perlerække af store slagere, hvoraf mange er blevet evergreens. Da Dansktoppens første akt sluttede i 1977 kom der til gengæld Melodi Grand Prix igen, og allerede i 1980 var Birthe på scenen i duet med Henning Vilén og sangen ”Du Og Jeg”, som blev nummer to. Det blev til to andenpladser mere, før hun malede byen så rød i 1989, så hun blev nummer et, og sangen var ved at løbe af med sejren i Lausanne, men endte efter en spændende afstemning på en flot 3. plads.

Imellem den stadige strøm af flotte træffere, har Birthe udvidet sin medieverden til at omfatte revy, hvor hun fik succes allerede i 1972 i Sans Souci i Kolding, hvor også nummeret ”Jeg Går Aldrig Til Bal Uden Trusser” fik fat i det store publikum, både i revyen og på plade. Siden spillede Birthe revy hos Volmer-Sørensen og efterfølgende i Holstebro revyen, Cirkusrevyen 1990 og Amager scenen. Og så var der musicalroller på Fame Teatret i Odense, Amager scenen og Nørrebros Teater. Tv-serier er det blevet til. ”Med Kjærlig Hilsen” på DR og ”Vildt Forelsket” på TV3. For at det ikke skal være lyv er det også blevet til tre Music Awards.

Men i folkets øjne er det Birthes fokus på den gode kvalitet på de mange produktioner, der heldigvis uophørligt er kommet fra hende op igennem årene, som de fleste elsker og respekterer. Og her taler vi heldigvis om hele familien Danmark.. Når jeg sætter f.eks. ”Vi Maler Byen Rød” eller remikset af ”Pas På Den Knaldrøde Gummibåd” i gang på et diskotek, hvor det ellers mest er de store rock’n roll hits, der danses til, ja så er dansegulvet ligeså spækket. Det er en sjælden flot karriere Birthe stadig har gang i, og der er ikke noget at sige til, at hun sælger billetter, hvor hun end kommer frem. Cd’en her præsenteret perler fra de fleste perioder i Birthes musikliv, og i tilgift nogle helt nye til jubilæumslejligheden. Og vil man vide endnu mere, så har de dedikerede fans endda deres egen lille klub på nettet, der hedder ”Birthes Venner”. Her er der mulighed for at udvide bekendtskabet med Birthes musikalske superliga karriere.

Nyd Birthes smilende og professionelle indspilninger.

CDén Birthe Kjær Gennem 40 år, releases på fredag den 26.9.08

Trackliste