Pressemeddelelse
En lille invitation
til et nyt publikum
Katrine Falkenberg blev nummer fire ved Dansk Melodi Grand
Prix 2007. Nu har hun udgivet sin første cd. Den hårdtarbejdende
artist har ikke haft tid før, da hun har koncentreret
sig om musicals, shows, film og en uddannelse i London
Af Rie Nielsen
Hvis nogen troede, at pigen i den røde kjole, der blev
nummer fire ved dette års danske melodi grandprix, var
stjerne for en aften, så må de tro om igen.
Katrine Falkenberg har viet sit liv til scenen. Hun har knoklet
hele sit 32-årige liv på at nå dertil, hvor
hun er i dag, og hun har ikke tænkt sig at stoppe.
Denne vilje lyser ud af den klokkeklare røst, som serverer
ti helt nye og to allerede kendte sange for det publikum, der
forhåbentlig bliver Katrine Falkenbergs.
For selv om hun aldrig har beskæftiget sig med andet i
sit professionelle liv end sang, dans og skuespil, har Katrine
Falkenberg aldrig tidligere udgivet en cd. Det er først
sket nu, efter hun opnåede status og placering ved det
danske grandprix.
- At udgive en cd var den drøm, der stod højest
på ønskelisten over ting, jeg ikke har prøvet
endnu. Så da jeg blev spurgt, om jeg havde lyst, var det
bare at sige ja!
Cd’en har fået titlen ”A Little Invitation” og indeholder
naturligvis grandprix-fireren ”It’s A Beautiful Day”, skrevet
af Jørn Hansen.
- Jeg blev egentlig spurgt, om jeg ville være med i Dansk
Melodi Grand Prix året før. Lonnie Kjær ville
gerne have mig til at synge hendes sang. Men dengang sad jeg
i Caribien på et slaveskib og var ret ærgerlig over,
at jeg måtte sige nej. Da jeg kom hjem fik jeg så
en e-mail fra Jørn Hansen, der skrev, at han havde ledt
efter en solist til ”It’s A Beautiful Day”. Jeg bad ham sende
mig sangen og sagde ja til ham, fortæller Katrine Falkenberg.
Morgendagens kærlighed
Egentlig er Katrine Falkenberg ikke den store grandprix-fan.
Det er musicalgenren, hun elsker. Men ingen ved som bekendt,
hvad de kommer til at holde af i morgen. På samme måde
anede Katrine Falkenberg ikke, at hun skulle komme til at synes,
at det er fedt at synge sange i pop-rock-folk-klassen.
- Grandprix-nummeret er en popsang med folklyd. Den slags havde
jeg aldrig sunget før. Nogle kalder også sangens
stilart for country. Men det synes jeg nu ikke rigtigt, det
er.
Uanset betegnelsen fandt Katrine Falkenberg dog, at sangen
passede godt til hende og stillede op i den nationale sangkonkurrence,
der traditionelt har enorm bevågenhed fra medier og tv-seere
landet over.
- Da jeg egentlig er til musicals, var det ikke nogen gammel
drøm, der gik i opfyldelse ved at være med i grandprix’et.
Derimod var det en rigtig god chance for mig, understreger hun.
- Når man kommer hjem fra udlandet efter at have været
væk i tre år, er man blevet glemt lidt, og så
er et grandprix nok den bedste PR, man kan få i Danmark.
Hjertet er med
Så er det, man måske kunne få den
tanke, at Katrine Falkenberg vil gøre hvad som helst
for lidt berømmelse. Men det er ingenlunde tilfældet.
Katrine Falkenberg går op i det, hun laver, med hud og
hår, sjæl, krop og hjerte. Det er ikke alene en
påstand, der meget let bliver dokumenteret, når
man hører hendes cd. Det kan også læses ud
af hendes alenlange CV. Her skal bare nævnes lidt af alt
det, hun har beskæftiget sig med.
Katrine Falkenberg er fra Hobro, men boede i barndommen også
i Luxemburg og Flensborg, inden hun tilbragte sine teenageår
og tyvere i Århus.
- Jeg har altid sunget. Jeg var ikke ret gammel, før
jeg fandt ud af at sætte en plade på grammofonen,
og så sad jeg og sang med på Dean Martins og Frank
Sinatras sange, husker Katrine Falkenberg med latter i stemmen
og fortæller, at hun som barn hurtigt kom med i forskellige
kor.
Egtvedpige
På Århus Katedralskole mødte hun
Mikkel Rønnow, der senere dannede en musicaltrup i Århus,
blandt andre sammen med Kim Sørensen og Stig Rossen.
- Dér var jeg med fra starten, først i små,
senere i større roller. I musicalen ”Demokraten” fik
jeg en lille rolle. Men så kom ”Egtvedpigen”, der blev
min store chance, for jeg fik hovedrollen.
- Det var fantastisk at spille Egtvedpigen. Jeg var jo den
første, der skulle spille hende, for musicalen var helt
ny. Og det var spændende at få lov at opbygge rollen
fra bunden. Ligesom jeg nød, at det var en historisk
person, jeg skulle spille, for det betød, at der var
noget materiale, jeg kunne researche på. Og så fik
jeg jo al opmærksomheden, smiler Katrine Falkenberg.
I Egtvedpigen mødte hun Stig Rossen, som spillede hendes
far, og som hun altså senere skulle kæmpe imod i
et dansk melodi grandprix.
Den århusianske scenesucces førte Katrine Falkenberg
til København, hvor hun var med i forestillingen ”The
Wiz” på Folketeatret.
- Det er en rigtig funky musical, som oprindeligt blev lavet
som film med Michael Jackson og Diana Ross, forklarer Katrine
Falkenberg og tæller op, at hun havde hele fem roller
i dén musical.
Royal Academy of Music
Den store kærlighed til musical-genren fik Katrine
Falkenberg til at vende blikket mod London.
- Jeg prøvede et par gange på at komme ind på
et par skoler derovre, det lykkedes bare ikke for mig. Men jeg
ville det så gerne. Det var virkelig en drøm, for
jeg var overbevist om, at jeg kunne lære en masse af det.
Så jeg gik i øvelejr med mig selv, mens jeg boede
i København, og så kom jeg sgu ind på Royal
Academy of Music!
Det var i 2003. Ét år tilbragte Katrine Falkenberg
på det berømmede konservatorium i London.
- Sang, skuespil og dans ti timer hver dag. Det var heftigt
og en gevaldig energiindsprøjtning. Men når man
kun har så kort tid til rådighed, bliver der virkelig
knoklet igennem, og man finder ud af, hvad man er god til, og
hvad man ikke er god til.
Efter uddannelsen i London fulgte en tid, hvor Katrine Falkenberg
ihærdigt prøvede på at få en rolle
på en af hovedstadens berømte scener i West End.
Men det lykkedes ikke.
- Det er svært som nyuddannet at komme ind. Jeg gik til
de auditions, der var, og det var ikke ret mange lige på
det tidspunkt. Jeg kom også langt, men fik aldrig de store
ting, jeg drømte om.
Til gengæld kom hun med i forskellige film, lige fra filmskoleprojekter
til professionelle, fra kortfilm over novellefilm til spillefilm
og lagde stemme til figurer i tegnefilm. Hun kom også
på turné som korsanger for Elton John. Men drømmerollen
glimrede ved sit fravær.
Slaveskibet
Så Katrine Falkenberg tænkte, det måske
var på sin plads at forlade London for en stund. Derfor
tog hun et halvt års hyre på et krydstogtskib som
solist.
- Jeg plejer at kalde det slaveskibet. Det var sindssygt hårdt.
Det var ren udnyttelse. Virkelig, slår Katrine Falkenberg
fast med udråbstegn.
Ensemblet havde otte forskellige shows af én times varighed.
Katrine Falkenberg og kollegerne opførte to shows hver
aften og havde én fridag om ugen.
- Den første dag fik jeg udleveret materialet. Det var
en bunke nodepapirer på ti centimeter, som bare skulle
læres. Solosange og kor mellem hinanden. Det var helt
vildt, men jeg fik i hvert fald en masse ind repertoiremæssigt.
Og hun fik lært at skifte kostumer. Hun havde 42 forskellige
outfits.
- Jeg tror kun, jeg klarede det, fordi jeg har lært i
London at sige ja til alting. Ikke stille så mange spørgsmål,
men bare gøre, hvad man bliver bedt om. Det er virkelig
en stor forskel på London og herhjemme. Her stiller folk
spørgsmål til alt, og artisterne kan sige deres
egen mening om det hele. Men det gør bare, at standarden
her er lige lidt lavere, end den er i London. Sådan oplever
jeg det.
Hjem til succes
Det var måske i Caribien, måske et sted
i rum sø, det gik op for Katrine Falkenberg, at nu måtte
hun hjem.
- Min bror var blevet far, og jeg syntes, jeg gik glip af så
meget derhjemme, at jeg kom til at overveje, hvor det egentlig
var, jeg ville stifte familie og leve mit liv. Så jeg
tog hjem.
Det viste sig at være den perfekte timing, for hjemme
i København ventede hele to shows på den efterhånden
ret rutinerede sanger, danser og skuespiller. Det ene var ”Den
Blå Karrusel” af Kim Sørensen. Det andet var den
engelske komiker og skuespiller Vivienne McKees ”Crazy Christmas
Cabaret”. Om sidstnævnte siger Katrine Falkenberg:
- Det var en perfekt chance for mig, for jeg har brugt rigtig
mange kræfter i London på at lære at tale
det engelske sprog, så det lyder rigtigt. Og i Viviennes
show fik jeg lov at bruge det engelske sprog, og jeg skulle
arbejde med engelske skuespillere, som virkelig arbejder røven
ud af bukserne. Jeg skal også være med i år,
afslører hun.
International sound
Men ikke nok med det. Melodigrandprix’et faldt også
ned som en appelsin i Katrine Falkenbergs turban. Og i slipstrømmen
kom så cd’en.
- At indspille en cd har været en drøm længe.
Men jeg har ikke kunnet finde ud af, hvad og hvordan. Skulle
det være musicalsange, som jeg elsker? Eller skulle det
være jazz? Jeg har også forsøgt at skrive
selv, men det er jeg ikke ret god til, så den plan droppede
jeg hurtigt. Derfor gav det gav virkelig mening, da My Way Music
spurgte, om jeg ville lave en plade hos dem.
Men nu spiser man ikke en seriøs og hårdtarbejdende
kunstner som Katrine Falkenberg af med hvad som helst.
- Pladen skulle naturligvis tage udgangspunkt i den sang, folk
kender fra grandprix’et, altså ”It’s A Beautiful Day”.
Men udvælgelsen af de øvrige numre tog lang tid.
Jeg lyttede til utroligt mange sange, og der var nogle sangskrivere,
der blev sat til at skrive til mig. Men der var godt nok ikke
mange med gode tekster, hvilket er vigtigt for mig som skuespiller.
Jeg skal have noget materiale, jeg kan fortolke, pointerer Katrine
Falkenberg.
Efter en lang proces lykkedes det dog. Det blev til ti helt
nye sange, som på én gang har lethed og dybde.
Sangene læner sig elegant op ad grandprix-hittet uden
at lyde som grandprix-sange lyder mest. De er internationale
i sound og præsentation. Den unge, glade amatør
er modnet til en helhjertet professionel.
- Jeg føler, det her er mine sange. Mange af dem er direkte
skrevet til mig, og selv om de måske ikke handler om mig,
så lever jeg mig ind i historien, fordi der er noget i
dem, der rører mig.
- Jeg synes, disse numre har noget positivt at fortælle
i den verden, vi lever i, hvor der ellers er så meget
negativt.
Trackliste:
1. A Little Invitation
2. Call It A Day
3. Butterfly
4. Riding Out The Storm
5. It’s A Beautiful Day
6. Cuts Like A Knife
7. I’m A Believer
8. Lucky Girl
9. Missing You
10. Spread Your Wings
11. Follow Your Heart
12. Roses
|
|