Pressemeddelelse
Virtuose vuggeviser
- I vores travle verden er det vigtigt ind i mellem at give
os selv og ikke mindst vores børn noget ro, at skrue
helt ned for gassen sammen med ungerne. Og børn har jo
en meget veludviklet kvalitetssans, når det gælder
musik – derfor synes jeg, at det var oplagt at lave en plade
med de fantastiske vuggeviser, vi alle sammen kender og er vokset
op med, siger Søs Fenger, som sammen med bassisten Chris
Minh Doky giver sit bud på de gamle folkesange på
cd’en ’Vuggeviser’.
Af Susse Wassmann
Mester Jacob, Elefantens vuggevise, Den lille Ole, I skovens
dybe stille ro…
Vi kender dem alle sammen fra da vi selv var børn, vi
har sunget dem for vores egne børn, og de vil garanteret
også synge dem for deres.
Men nu behøver vi ikke længere at rode i reolen
efter ’De små synger’, når ungerne skal puttes,
og teksten ikke sidder helt på rygraden. Søs Fenger
har nemlig i samarbejde med den verdenskendte bassist Chris
Minh Doky udgivet en cd med de gamle vuggeviser, og til forskel
fra mange andre, som gennem tiden har givet deres bud på
sangene, har de også haft de voksne i tankerne.
- Jeg synes, at Chris Minh Doky var genial at lave pladen sammen
med, fordi vi var meget enige om, at det ikke måtte blive
for sukkersødt. Når man laver sådan en plade,
vil de voksne jo altid lytte med, og mange af de versioner,
jeg har hørt, har manglet personlighed. Vi ville gerne
give sangene lidt kant, og lade dem folde sig ud, så man
kan høre, at det faktisk er nogle utroligt fede sange,
siger Søs Fenger, som holder meget af at arbejde med
den danske kulturarv.
- Det ligger jo langt fra den musik, jeg selv skriver, men både
Minh og jeg elsker de danske sange enormt højt. Så
der har været en rigtig hyggelig stemning, en genkendelse
og en masse tryghed i at synge nogle sange, man ikke har haft
inde i sin tilværelse, siden man selv var lille, og da
ens børn var små.
- Men hvorfor lige de traditionelle vuggeviser? Hvad er det,
de kan?
- Vuggeviser er jo enormt interessante, fordi de bare går
i arv i generation efter generation, men mange af dem kan man
faktisk ikke spore, hvor kommer fra. Jeg har lavet lidt research
på sangene og opdaget, at flere af dem – for eksempel
Mester Jacob, som findes på over 20 forskellige sprog
- kommer fra de gamle franske klostre, hvor de første
gang blev skrevet ned og sunget af en eller anden nonne. Derudover
har vi flere sange med af Carl Nielsen, som havde et åbenlyst
talent for det dulmende – eller også havde han bare rigtigt
mange børn! Og så har vi givet plads til et par
afstikkere, blandt andet den vanvittigt smukke irske My Precious
One og Byssan Lul, som er en svensk vise, min far sang for mig,
da jeg var lille, fortæller Søs Fenger.
MUSIK I MAVEN
Hun er ikke i tvivl om, at børn har godt af at høre
musik, om de så er nul eller 16 år.
- Hvis jeg var seks måneder henne, og skulle begynde at
tænke lidt over, hvordan jeg kunne berolige mit barn,
ville sådan en plade her være inspirerende at lytte
til. I dag handler det jo meget om at finde lidt fred og give
os selv og ikke mindst børnene noget ro – om de så
er indeni eller udenfor maven. Når vi er i rolige omgivelser
med rolige lyde, falder vores hjerterytme og vi falder til ro,
det gælder både moderen og barnet.
- Men i det hele taget er musikken en kanal for os på
mange måder. Musik gør noget ved mennesker, som
man ikke kan frembringe på andre måder – jeg er
sikker på, at medicinalindustrien ville ønske,
at de kunne! Det er jo en vigtig del af et menneskes liv at
kunne sætte en plade på og enten få sig en
ordentlig tuder eller en vild dans. Det rører ved os
på mange planer, og det tror jeg er helt vildt vigtigt
at lære. Og så er det jo vidunderligt med børn,
at de aldrig siger: Jeg kan ikke synge, eller jeg kan ikke danse.
I hvert fald ikke før de hører en voksen sige
det. De bliver grebet med det samme og deltager bare. At de
selv skal finde på nogle ord undervejs bremser dem ikke,
siger Søs Fenger.
At helt små børn – ufødte som nyfødte
– har godt af at høre musik, giver sundhedsplejerske
Anne Marie Lundhus hende ret i.
- Et foster kan høre lyde udenfor maven allerede fra
20. uge, så jeg opfordrer altid gravide til at spille
eller synge den samme melodi hver dag, og gøre det til
en rutine. Når barnet så er født, vil det
automatisk falde til ro, når det hører melodien
igen. Børn falder også til ro og føler sig
trygge, når de hører mors og fars stemme, og her
er de vuggeviser, vi alle sammen kender, rigtigt gode at synge
med på. De fleste mødre luller og vugger deres
barn helt instinktivt, når de spiller beroligende musik
for det, og det bidrager også til at gøre børnene
trygge og få dem til at falde til ro, siger Anne Marie
Lundhus.
BØRN ER EN INVESTERING FOR LIVET
En stor del af Søs Fengers mangeårige karriere
har været viet musik til fordel for den gode sag. Organisationer
som Børnecancerfonden, Dansk Flygtningehjælp og
Læger Uden Grænser har nydt godt af hendes talent,
og især arbejdet med børn og unge har de seneste
år ligget Søs Fenger meget på sinde. Blandt
andet lavede hun for nogle år siden sangen Inderst Inde
som et led i hendes engagerede arbejde med den anti-vold kampagne,
der handlede om at beskytte børnene, og sidder i dag
i bestyrelsen for den humanitære græsrodsbevægelse
Natteravnene, der går på gaden og forsøger
at skabe tryghed for de unge ved at være til stede.
- Men hvorfor er det lige børn og unge, der ligger dig
så meget på sinde?
- Fordi jeg synes, at det er vildt, så lidt vi gør
for at vores børn skal have det så godt som muligt,
i forhold til de ressourcer, vi har i vores land. Vi bruger
flere kræfter på at lappe, når det er gået
galt, end vi gør på at komme tingene i forkøbet,
og der bliver ikke tænkt nok over, at vores børn
er en investering for livet. Skolelæreruddannelsen er
totalt forældet, og de job, der har med børn at
gøre, er dårligt lønnede.
- Så overordnet virker det ikke, som om vores børn
har det super godt i forhold til hvor rigt et land, vi er, og
hvor mange muligheder, der er. Og nogle gange kan jeg blive
fristet til at tro, at det er fordi børnene ikke har
stemmeret, at der ikke bliver fokuseret mere på dem. Vi
voksne ville aldrig finde os i det, mener Søs Fenger
og understreger, at vi som forældre har ansvaret.
- Vi skal skabe den ro for vores børn, som de har brug
for, og vi skal have overblikket og indsigten til at forstå,
hvilke behov vores børn har. Jeg ved godt, at mange forældre
er pressede, hjulene skal holdes i gang, men jeg tror samtidig,
at det er et spørgsmål om at prioritere, så
det ikke bliver børnene, der trækker det korte
strå. Helt konkret handler det om, at vi skal gøre
os vores ansvar bevidst, for børnene kan jo ikke finde
ud af alting selv. Det er os, som er deres guider og deres inspiration
– på godt og ondt.
’Vuggeviser’ udkom 23. april 2007på CMC.
Mere om Søs Fenger på hendes hjemmeside www.sosfenger.dk
|
|