Priser
Musikertilmelding
Bestilling af Link
Skriv til os

ANDREAS P. NIELSEN

ET AF DANSKTOPPENS STØRSTE OG POPULÆRESTE NAVNE ANDREAS P. NIELSEN ER DØD.

Dansktoppen og dansk folkemusik blev i morges kl 5 et menneske og en personlighed fattigere. Andreas P. Nielsen - stifteren og en af de to populære frontfigurer i Dræsinebanden - døde efter kort tids sygdom.

"Det er med stor sorg i hjertet jeg må meddele at Andreas Nielsen er død. Vi har netop været igennem et intens forløb og samarbejde af Dræsinebandens sidste album "ÅH DISSE MINDER" - som udkom den 18. april. Det har som altid været en stor fornøjelse, at arbejde med Andreas og hans kone Inge-Marie, som altid har haft en professionel og stor menneskelig omtanke til de mennesker de har omgået. Jeg er dybt rystet over, at en sygdom så hurtig kan nedbryde et stærkt og sundt menneske." siger Henrik Sørensen Label Manger for EMI Music - der har udgivet CD' er og samarbejdet med Dræsinebanden i mange år.

"Vi startede indspilningerne i januar og havde de første møder i december 2010 og her følte Andreas sig lidt sløj. Da vi startede indspilningerne hos Søren Bundgaard - der producerede de sidste 3 albums fra Dræsinebanden - blev Andreas træt og måtte hvile sig imellem indspilningerne. Efter alt var indspillet i studiet tog sygdommen til og Andreas blev meget hurtigt afkræftet og mere dårlig. Andreas var stærk og havde en vilje der overgik alt. Selv trods sin sygdom ville Andreas også indspille tv spot/reklame - og det var en personlig kamp der kostede kræfter - men ingen skulle svigtes, og sådan var Andreas - han kæmpede til det sidste " fortsætter Henrik Sørensen.

Andreas P. Nielsen blev født i 1953 i Kolding. Som 14 årig begyndte han at skrive digte og et par år senere skrev han også sangtekster. I 1988 startede han sammen med sin kære kone Inge-Marie "Dræsinebanden", der blev en af landets største succeser på den danske musikscene. Dræsinebanden er hver uge et sikkert musikønske på Giro 413 - DR P4. Andreas P. Nielsen har igennem årene skrevet over 400 tekster til nogle af landets populæreste artister. I 1996 blev Andreas ansat hos Danmarks Radio som studievært i sit eget radioprogram "ANDREAS PÅ SPIL" - som blev et af P4 mest populæreste programmer. Samtidig skrev Andreas novellesamlinger - børneeventyr og romaner om nærværende menneskelige ting der optog ham meget i livet.

"Jeg har kendt Andreas i mange år, og har aldrig oplevet en større fighter egenskab hos noget menneske. I sidste uge blev Andreas og Inge-Marie mindste datter - Josepha - konfirmeret og det var en milepæl Andreas ville være med til at fejre - familien betød alt for ham. Selv om sygdommen tog på kræfterne, og vi ikke kunne gennemfører den "normale" promoplan, ville Andreas bare være med til det sidste. Han var altid positiv og imødekommende overfor de presseting vi iværksatte - det var vigtigt for Andreas der aldrig ville skuffe nogen. Det blev til over 2500 koncerter med Dræsinebanden. Så sent som for få dage siden talte vi om nye tiltag, og hvad der skulle ske i fremtiden af nye pladeprojekter - men sådan blev det desværre ikke, for Andreas tabte hurtigt kampen, og nu kredser tankerne sig meget om Inge-Marie, Josepha, Annabella og Lizandra, der håber at pressen vil lade familien få ro i den nærmeste fremtid." siger Henrik Sørensen.

Andreas har sammen med Dræsinebanden udgivet store succes’er - solgt over 800.000 stk. cd/lp/mc og er 2 gange blevet nomineret til en Grammy og har de seneste år - sammen med sin kone Inge-Marie - drevet Cafe Dræsinen i Ærøskøbing, som har haft koncerter med en lang række af Danmarks populæreste artister.

Vi er mange der i fremtiden vil savne den glade - dygtige - ærlige og troværdige "mand fra Fyn" - Andreas var en mand af folket.

© 2001 MusikLinien