Pressemeddelelse
Comeback på CD 40 år efter
The Lions Story
The complete recordings 1963 - 1966
Egentlig burde de være glemt for længst, men nu
har makkerparret Leif Christensen og Thomas Gjurup taget dem
frem fra de støvede lagerhylder, pudset dem af og genudgivet
dem på en CD med det komplette materiale fra 1963 til
1966. Kort sagt, et af landets bedste pigtrådsband, The
Lions, er igen klar til at erobre musikanlægget, som de
gjorde dengang i tresserne, hvor de var et af de hotteste navne
på den danske musikscene sammen med The Defenders, The
Hitmakers, Peter Belli & Les Rivals og Sir Henry & His
Butlers. Alle disse bands udgjorde, hvad man kan kalde dansk
pigtråds 1. division.
The Lions stod for det mere rå og upolerede udseende,
nappaveste og langt hår, hvor de andre bands var pæne
og noble orkestre i nydelige scenehabitter og med veltilrettelagte
langhårsfrisurer - selv Les Rivals slap ikke scenehabitterne,
da de lod håret gro. The Lions fik tilnavnet "de
danske Rolling Stones" i popbladet "Hit". Det
navn blev naturligvis banket endnu mere fast, da The Lions var
opvarmningsband ved de to danske Rolling Stones-koncerter i
1965. Det var faktisk kun udseendet, som The Lions havde tilfælles
med de rå engelske rullesten. Musikalsk byggede The Lions
naturligvis på rhythm & blues, men lige så meget
på rock'n'roll, obskure countrynumre og lidt mere stille
beat-ballader. De indspillede faktisk ikke et eneste Stones-nummer,
og de var væsentligt mere inspireret af engelske rhythm
& blues-grupper som Manfred Mann og The Sorrows.
Guitaristen fra dengang, Jan Due erindre:
“Vi så altid lidt op til The Defenders og The Hitmakers
- de var bedre musikere og kunne flere akkorder - men måske
på grund af vore mangler i den retning, spillede vi hårdere
og vildere, og fik det til at svinge bedre. Vi var også
bedre stillet i pladestudiet, da vi selv kunne gå ind
for alt, hvad vi indspillede, hvor mange af de andre bands fik
dikteret, hvad de skulle indspille, udfra hvad selskabet skønnede
kunne sælges.”
Den spæde start
ANDERUMPER OG MAVERICK-SLIPS
"Jan’s far havde en pølsevogn ude på Østerbro
- og det var jo et naturligt samlingssted for unge mennesker.
Jeg kom i snak med Jan og vi fandt ud af at vi begge spillede,
så hvad var mere naturligt end at danne et band. Først
havde vi Erling Sonne med på bas, men det holdt ikke længe
på grund af hans pige. Vi hed The Lions lige fra starten
selvom det dengang nok mere normalt at hedde Johnny & the
et-eller-andets, men navnet fungerede jo godt siden", fortæller
Børge, der spillede trommer i The Lions.
Det var i 1962 og snart var de fem mand, som krævedes
til et ordentligt Cliff Richard and The Shadows-inspireret orkester.
Gruppen kaldte mig for The Lions og deres "Cliff"
(eller rettere sagt forsanger) var Henning Andersen. "Skyggerne"
var Jan Due, singleguitar, Børge Christiansen, trommer,
Henning Gartner, rytmeguitar og Ole Kirketerp på bas.
Udstyret med fint scenetøj og anderumpehår gik
de i gang med at erobre verden, som dog kun blev til mindre
jobs i Thomas P. Hejles ungdomsklub og andre ungdomsklubber.
De øvede et autoværksted i Husum som Jan Dues onkel
havde.
Da Peer Frost (tidligere organist i Palladium-biografen) arrangerede
en konkurrence for lovende amatør-orkestre i Tivolis
koncertsal i 1963, meldte de 5 ambitiøse ungersvende
sig naturligvis. The Lions blev nummer fire efter The Treffters,
The Telstars og The Sharks. Præmien var en pladeindspilning
til de fire højst placerede orkestre. En lille, faldefærdig
lejlighed på Nørrebrogade 38A udgjorde studiet
for Domino Records. Her indspillede de "Whistling Walk",
som Jan Due havde skrevet. Et selvskrevet nummer var i øvrigt
en af betingelserne for at deltage i konkurrencen. Resultatet
blev en EP med titlen "Pop Melodi Grand Prix 1963"
på Domino-plademærket.
Den Klassiske Besætning Opstår
“Der blev ikke indspillet mere end dette ene nummer, så
det er hvad der eksisterer med de oprindelige The Lions - og
når man hører det i dag lyder det jo heller ikke
rigtig som The Lions. Kort efter skulle Henning Andersen giftes
og det passede ikke konen med alt det spilleri. Henning Gartner
samt Ole Kirketerp forlod omkring samme tidspunkt rockmiljøet
på grund af uddannelse, som det hed. Vi søgte musikere
via en annonce i Politiken, hvor bassisten Anker Klenz, dukkede
op. Han var professionel musiker og havde bl.a. spillet med
Svend Nicolaisen. Erling Bethnass søgte jobbet på
rytme og sang, men han ville kun med, hvis Mogens Andersen (Tony)
også kom med. I øvrigt er der en sjov historie
omkring billederne, der blev taget i forbindelse med EP-coveret.
Jeg var soldat på det tidspunkt med det tidlige The Lions
og var naturligvis udeblevet fra en vagt, så jeg sad og
hyggede mig i brummen, da billederne skulle tages. Gode råd
var dyre, men min eenæggede tvillingebror Erik indvilligede
i at trække i mit scenetøj og agere Børge
på billederne. Det er dog mig, der spiller på pladen",
fortæller Børge.
Forsangeren Tony husker:
“Jeg og Erling havde spillet i en duo bl.a. som The Two Guys
og vi deltog i et hav af talentkonkurrencer. Erling spillede
guitar og jeg sang. Vores repertoire var meget amerikansk domineret
fra plader jeg havde købt, da jeg sejlede blandt andet
til U.S.A. Du ved The Everly Brothers, The Shirelles og nogle
country navne. Musik som jeg på en eller anden måde
førte ind i The Lions. Jeg kunne naturligvis ikke hedde
Mogens Andersen i en rockgruppe. Jeg var stor fan af sangeren
Tony Orlando og skuespillerinden Jo-Ann Summers - ja, og resten
kan I jo selv regne ud.
Vi førte os rigtig frem med små visitkort.
Den første rigtige succes
En eftermiddag sidst i 1964 kom "Skinnie Minnie"
og "Sticks And Stones" i båndkassen i Roklubben
Kvik. Jørn Adrian var producer og rumklangen blev fremskaffet
ved at Adrian gik ud på toilettet med en højttaler
og en mikrofon. Pladen blev et mindre hit, som solgte ganske
pænt efter danske forhold.
Tony:
“Den næste single “Gone, Gone, Gone” blev indspillet
i Metronome studierne på Vibevej. Og som en lille hemmelighed
kan jeg fortælle, at Mogens “Django” Petersen supplerede
Jan på guitar ved denne indspilning!
Jan:
“Det lyder måske åndsvagt, men helt ærligt:
pladesalget interesserede os overhovedet ikke. Det, der interesserede
os, var, om vi kunne få jobs. Hvis du lavede en plade,
og den blev spillet i radioen - specielt, hvis den var med på
Jørgen Mylius Top Tyve, eller hvad det nu hed. Så
tjente man på det indirekte, vi fik vi jobs i alle klubberne
rundt omkring i Jylland, Fyn oq andre steder, og prisen gik
lige så stille opad. Et job til 3-4000 kr. for en tirsdaq
aften var et godt job - men så skulle vi selv betale færge,
benzin og så videre - og så var vi fem til at dele.
Vi var oven i købet i den bedre ende af den økonomiske
skala. Vi var 4-5 grupper, der altid havde nok at lave. Vi var
ude at spille hver eneste lørdag-søndag og havde
også masser af hverdags jobs; der var virkelig gang i
den! Vi levede og tjente faktisk godt efter tidens forhold,
men millionærer blev vi aldrig!”
1965 blev virkelig The Lions år. I "Hit" blev
de valgt som 3. bedste danske gruppe, de havde en talrig fanklub
og fik hele fire singler og en LP udsendt.
De blev bestormet af fans og specielt i Hit House var de det
absolutte topnavn - deres tredje single var også en hyldest
til det københavnske pop-Mecca; "Hit House Shake”
skrevet af Jan Due og Poul Borum (daglig leder af Hit House).
Tony:
“Jeg husker udmærket det nummer for jeg havde en fed
halsbetændelse, da det skulle indspilles, men det kom
i kassen - og blev vel på en eller anden måde vores
største hit.”
Jan:
“Hit House var bare stedet! Naturligvis var der også
Resi, Karrusellen, Jomfruburet og Giraffen, men Hit House var
og blev STEDET, hvor man spillede. Ofte havde man engagementer,
hvor 14 grupper eller mere spillede samme dag. Vi var priviligerede,
som topnavn fik vi lov til at spille på vores eget anlæg
- vi kendte akustikken og vidste, hvordan det helst skulle stå
for at lyde bedst. Alle opvarmningsorkestrene var henvist til
at benytte husets anlæg, der da for øvrigt var
udmærket.
De små grupper, der stod nederst på plakaten, fik
ikke ligefrem lov til at betale for at spille der, men de fik
heller ikke noget for det. Men det var jo en chance. Hvis en
eller anden gruppe fra Lolland-Falster - eller hvor de nu kom
fra - kunne skilte med at have spillet i Hit House, så
var de pludselig "in" derhjemme.
Jeg vil ikke sige, at vi var de populæreste derinde.
Hvis man satte en skala på, var det nok The Defenders,
The Hitmakers, Peter Belli og lige over os Sir Henry. Grupper
som The Rocking Ghosts og Matadorerne fængede aldrig rigtig
derinde, de havde deres helt specielle publikum andre steder.
Og så under os kom alle de andre bands, såsom Someones,
The Beethovens, The Clidows - ja, og hvad de nu hed! Der var
utrolig mange gode bands dengang. Vi havde for øvrigt
publikumsrekord i Hit House. Det var en søndag engang
i 1965, hvor vi havde en næsten kilometerlang kø
udenfor. Poul Borum kom så op og sagde, at dette var rekorden,
og vi var eneste band den søndag, så det kan ingen
kan tage fra os.”
The Lions spillede i hver eneste lille og store dansebule-
og popklub i Danmark, men også i udlandet havde de flere
turneer, f.eks. i Tyskland, Sverige og specielt i Finland var
de utrolig populære.
Jan:
“Ja, i Finland skabte vi næsten Beatles-kaos. Jeg kan
huske den første gang, vi skulle der op. En lang række
aviser havde skrevet spalte op og spalte ned om sensationerne
fra Danmark, men det vidste vi naturligvis intet om. Så
da vi ankom dertil, var der et opløb af den anden verden
- vi troede, der var sket en ulykke, eller at en eller anden
kendis skulle komme, men da de fik øje på os, skreg
og hylede de som besatte. Det var helt utroligt! Nok var vi
populære i Danmark, men dette her var fuldstændigt
utroligt! Vi var deroppe 5-6 gange af en måneds varighed
hver gang, og vi var altid meget populære. Jeg kan huske,
vi varmede op for The Rolling Stones deroppe, og naturligvis
må Stones kunne have husket os, da vi jo også havde
varmet op for dem i København, men det lod de sig ikke
mærke af. Først efter at vi faktisk havde hugget
showet fra dem - nej, nej, naturligvis var det Stones folk var
kommet for at høre, men tænk dig at stå som
opvarmningsband og blive bedt om at lave ekstranumre, så
topnavnet må vente! Det var helt utroligt! Og efter koncerten
ville Stones pludselig. gerne tale med os. Vi var for øvrigt
også i finsk fjernsyn flere gange... Ja, og i italiensk
TV. Jeg ved ikke hvorfor, men da vi fik vores LP udsendt i 1965,
kom der pludselig bud fra Italien om, at de ville udsende LP-en
dernede, og at vi skulle optræde i fjernsynet - vi har
aldrig optrådt dernede før eller senere.”
Tony:
“Til gengæld oplevede jeg at blive skudt efter med pistol
i Finland på grund af vores lange hår - ja, det
prøvede vi sgu da også i Esbjerg, hvor en norsk
fisker ikke rigtig syntes om vores succes overfor de lokale
piger på hans domæne, men han havde nok været
sur på os uanset hårlængden………"
Pigtrådskrigen!
I april 1965 ragede Peter Belli uklar med Rivalerne og forsøgte
at hyre medlemmer fra andre danske grupper heriblandt The Lions.
Børge:
“Vi forsøgte at etablere en dansk supergruppe med Belli,
Peer Frost, Gert Rostock, Jan Due og mig selv sagde hunden…….jeg
kan huske vi øvede op til en Chuck Berry koncert, hvor
vi blandt andet skulle have backet, men det hele løb
ud i sandet - og vi vendte tilbage.”
Tony:
“I den uge eller uger dette varede var The Lions, - vi havde
jo stadig kontrakter at opfylde, - mig, Peter Monrad. Biller
Sardorff på guitar og så to fra The Beethovens John
Gerwin på bas og Carsten Smedegaard på trommer.
Anker fik rodet sig ind i Joe E. Carters Group, da han altid
var til den lidt hårdere rhythm and blues. Peter Bellis
projekt gik i vasken. Anker og Peter var ikke så opsatte
på at tage Børge og Jan tilbage - og det blev aldrig
det samme igen. Jeg kan fandme godt forstå at vores fans
var forvirrede - det var var vi godt nok også.”
Albummet "Many Sides Of The Lions" står i dag
som måske det bedste danske pig-trådsalbum. Det
lever faktisk op til titlen, da den viser alle siderne af The
Lions. De stille beatballader så som Sonny & Cher's
"I Got You Babe", Peter Abramsens "At A Dance",
som var skrevet til gruppen, Roy Orbison's "In Dreams",
hvor Triola nødtvungent måtte ofre 3-4 ægte
strygere, selvom de først ville nøjes med orglet.
De populære beatnumre fra tiden som Manfred Mann's "If
You Gotta Go, Go Now" og de stærke rhythm & blues-sager
såsom The Sorrows' "Baby", "Seventh Son"
og "You Don't Love Me". Sidstnævnte var for
øvrigt også ude som single. Coveret til denne single
blev tegnet af en total ukendt, ung fyr ved navn Peder Bundgård,
som havde sendt sin tegning ind til en Triola-konkurrence om
at tegne The Lions. Den store præmie var en middag i byen
med The Lions. Sidenhen er der nok blevet råd til en hel
del middage for hr. Bundgård p.g.a. covers til bl.a. Gasolin-LP-er,
men The Lions var hans første cover. Vi spurgte Tony,
hvor et nummer som "You're The Reason" kom fra?
Tony:
“Det lyder måske lidt pudsigt, men faktisk fandt vi nummeret
i Hamburg, hvor danske The Sleepwalkers spillede nummeret -
siden fandt vi ud af at det var en amerikansk country melodi
fra Don Gibson eller sådan en. "Little By Little"
er ikke hentet fra Peter Belli - snarere tvært om, vi
fandt den på en tidlig Tom Jones plade!!! "The Little
Bird" kommer fra Marianne Faithfull og rent faktisk blev
den også indspillet i en dansksproget udgave, men aldrig
anvendt.”
1966 – Opbrud i løvens hule
The Lions popularitet fortsatte ind i 1966, engagementerne
væltede fortsat ind. Gruppen designede tøj for
modeforretningen Nyhavn 13, hvilket bl.a. resulterede i Lions
jakken, der solgte over 5000 stk. og Jan Due-bukserne. Gruppen
blev også brugt i reklamer for Red Pop Shoes og Pop Is.
Det det hele så lyst og venligt ud. Men i "løvernes
hule" var der vaklen i geledderne. Først gik trommeslageren
Børge Christiansen og blev erstattet af Niels Kjær
(tidligere Les Rivals og Ex-checkers).
Børge:
“Der har været mange gode historier om at jeg blev fyret
og bla-bla, men den rigtige historie er, at jeg var kørt
træt af at skulle spille hver eneste aften. Da jeg stoppede
var der ikke en eneste fridag i det næste halvandet år
i udsigt. Jeg var brændt varm på en sød pige
i Hit House og ville giftes. Så jeg sagde op og solgte
trommerne dagen efter - og er i øvrigt stadig gift med
den søde pige fra Hit House.”
Den nye besætning indspillede singlen "The Boots
Are Made For Walking/"I Want You".
Tony:
“Der er jo mange gode historier om at vi blev fortalt, hvad
der skulle indspilles. Og nogen har måske undret sig over
"Boots" pladen. Men den hørte jeg over Radio
Luxembourg før den kom ud i Danmark - og Mørks
(Triola) var med på ideen med det samme. Som et lille
kuriosum kan jeg nævne, at benene på coverfotoet
tilhører "Miss Danmark 1966", som for øvrigt
blev gift med Ex-checker John Inglis."
Bagsiden "I Want You", som stammede fra Graham Bond
repertoiret, blev et af de mest rå, vilde og efter min
(T.G.) mening bedste indspillede beatnumre af en dansk pigtrådsgruppe.
Kort tid efter gik Peter Monrad for at spille med The Beethovens
og han blev ikke erstattet. Så den sidste The Lions-single,
"Something You Got", blev indspillet med de resterende
fire medlemmer med Tommy P. Petersen på orgel. I oktober
1966 stod Tony og Anker Klenz også af.
Tony:
“Jeg tror vi alle var kørt lidt træt i ræset.
Det som startede som en hyggelig og vel også meget indbringende
hobby var blevet for meget. Vi gik hinanden på ligesom
det også gik mange af de store udenlandske navne. Og der
var ikke den store hurlumhej om det. Peter Monrad kvajede sig
i Fåborg, som jeg ikke vil komme nærmere ind på,
men det var naturligt han forsvandt fra os. Han fyrede vist
sig selv!”
Jan:
“Man står jo ikke bare af, så jeg kørte
kontrakter færdig i et år tids først med
mig selv sagde hunden og Niels Kjær, og vi fik Jørgen
"Træfod" Christensen på rytmeguitar og
Per "Fessor" Christensen på sang og bas med.
Musikalsk kørte det meget godt, men det var jo ikke ligesom
The Lions mere.”
Den nye besætning holdt til februar 1967, hvorefter en
allersidste variant af The Lions opstod med Jan Due og tre tidligere
medlemmer af Finn Tony And Them.
I sommeren 1967 blev The Lions definitivt opløst.
Tony Summers dannede efter aftjent værnepligt orkestret
Lost & Found sammen med bl.a. Peter Monrad. De fik et stort
hit med singlen "No, No, No, No" i 1968 i en lang
række europæiske lande. I dag er Tony pensionist
og nyder livet efter 25 år hos Carlsberg.
Jan Due startede efter The Lions et bookingbureau sammen med
Pierre Beauvais i en kort periode, drev fotoforretning og samtidig
tog han en uddannelse som proffessionel pilot. I 1975 startede
han sit eget Taxi Charter flyselskab, der fik navnet JETAIR.
Jetair beskæftigede sig også med køb og salg
af flyvemaskiner og kørte med stor succes i flere år.
I 1981 solgte Jan Due det hele. I oktober 1983 åbnede
han Restaurant Raadhuskælderen i Roskilde, som han oparbejdede
til et af de populæreste spisesteder i byen. I de sidste
10 år har han boet skiftevis i Spanien og i Danmark. I
2001 solgte han restauranten og bor nu permanent på Costa
Del Sol i Spanien og nyder livet.
Børge Christiansen tog efter The Lions sit fag op igen.
Og har i dag sit eget malerfima BC-Enterprise. Peter Monrad
har været tilknyttet forskellige Københavner restaurationer
som tjener.
Albummet "The Lions Story - The complete recordings 1963
- 1966" kan købes hos udvalgte pladeforretninger,
eller bestilles hos Oasen på tlf. 36 78 99 16.
Fotograf: Stig Ulrichsen - trekløveret bag den nye opsamlingscd,
udgiveren Leif Christensen, bandets forsanger Tony Summers og
Frost Records repetoirechef Thomas Gjurup.
"Foto fra bookletten" - Billede fra af bandet fra
de glade tressere, fra venstre Peter Monrad, Tony Summers, Jan
Due, Børge Christiansen og Anker Klenz.
Kilde: ”The Lions Story” bookletten af Thomas Gjurup
|