Pressemeddelelse
To slemmer piger |
Med på en kigger
Nu kan hele Danmark komme "Med på en kigger"
i hjemmebiografen. Søs Egelind og Kirsten Lehfeldt udsender
deres populære show på dvd/video. I dette interview
fortæller de om deres enestående venskab og samarbejde,
alvoren bag humoren - og om at turde være grim.
Af Peter Hartung
Der er mere end hyggeligt hjemme hos Søs Egelind, der
opvarter med te og æblemost på sit landsted i Nordsjælland.
Her bor den ene halvdel af Danmarks førende kvindelige
humorister, blot et stenkast fra den anden halvdel, Kirsten
Lehfeldt.
Deres hverdag ligner andre menneskers. Mand, børn og
husdyr. Men alligevel vil det være en underdrivelse at
kalde Søs og Kirsten helt almindelige.
Når de står på en scene sammen, forvandles
de nemlig til to "slemmer piger", for at blive i jargonen
fra sangnummeret, der afslutter deres ualmindeligt populære
show "Med på en kigger". Sammen er de uforskammet
frække, når de hudfletter danskerne og danskheden.
For man skal ikke tage fejl af humoren hos Søs og Kirsten;
den er altid funderet i virkeligheden.
"Med på en kigger" showet har samlet fuldt
hus 70 gange i hele landet. Det er satire i topklasse, og hele
showet udsendes nu i en redigeret og udvidet version på
dvd/video, så alle kan nå at opleve de to komikere
folde sig ud i de utallige roller, som er udviklet gennem årene.
De trofaste fans vil genkende nogle af personerne fra tv-serien
"Kongeriget", mens andre er skabt til showet.
Men Søs Egelind og Kirsten Lehfeldt understreger, at
de ikke ønsker at gøre nogen til grin. Man skal
ikke grine af deres persongalleri - man skal grine med dem og
af sig selv. For hver og én af personerne er skabt ud
fra noget, de to skuespillere har oplevet i deres dagligdag.
"Alle vores personer står for nogle holdninger,
vi har mødt hos rigtige mennesker. Og mærkeligt
nok holder vi af alle de personer, vi fremstiller. Måske
fordi vi selv har en rem af huden af det, alle vores personer
udtrykker. Vi tager udgangspunkt i virkelighedens typer og forstørrer
dem groft op. Og der er jo en grund til, at de er blevet, som
de er," forklarer Kirsten Lehfeldt.
Den alvorlige humor
Søs og Kirsten har svært ved at definere deres
kernepublikum. Der kommer alle mulige mennesker til deres shows,
som kører for fulde huse overalt i landet. Og det er
faktisk imponerende, når man tager i betragtning, at komikken
er sofistikeret voksenunderholdning.
Der lefles ikke for nogen, og pointerne skæres ikke ud
i pap hos Søs og Kirsten. Alligevel har de to komikere
et stort og trofast publikum, som holder ved.
"Også selv om der er gået fem år fra
vores forrige show til det nye show. I mellemtiden har vi bl.a.
haft travlt med at lave Kongeriget. Og den slags tager altså
tid at lave, når man ikke bare vil lave skæg og
ballade. Vi har forsøgt at lave det ultimative show,
som handler om noget hele vejen igennem. Og det har været
sindssygt skønt at få feedback fra publikum. Vi
har virkelig været selvfede over det," lyder det
fra en glad Søs Egelind.
Hvis publikum morer sig, kan man være forvisset om, at
de to aktører på scenen har det mindst lige så
sjovt sammen. For dem er mødet med danskerne desuden
en udmærket omgang research, når de skal indsamle
idéer og tanker til senere brug i deres veludviklede
satiremaskine.
"Vi kommer jo ud til alle samfundslag, når vi turnerer.
Det er positivt i forhold til at holde sig selv i live som menneske,
at man engang imellem møder sit publikum, siger Kirsten
Lehfeldt.
"Ja, og vores hovedbudskab i showet har også været,
at vi alle sammen skal have lov til at være her. Vi danskere
skal turde vise andre noget mere kærlighed og droppe småligheden.
Vi mener, der er plads til alle. Tager vi tøjet af, ser
vi ens ud - sådan da," siger Søs Egelind.
I et af showets numre ser man således et par selvoptagne
danske campister, der har fundet et fællesskab ved at
rakke ned på alt og andet, der ikke er som dem. Søs
og Kirsten vil gerne vise, hvordan kedsomheden kan føre
til manglende tolerance over for andre.
Veninder og kolleger
Man skal ikke tilbringe ret mange minutter sammen med Søs
og Kirsten for at forstå, at her er tale om et nærmest
symbiotisk forhold mellem mennesker, der tænker næsten
ens.
"Vi har den samme sygelige...," starter Søs.
"...trang til at perfektionere," fortsætter
Kirsten.
Søs Egelind og Kirsten Lehfeldt mødte hinanden
i 1982 under teaterprøverne på "Lærenemme
Rita", og to år senere lavede de for første
gang satire sammen, da de medvirkede i KLIKK på DR TV.
Og det sagde netop "klik" mellem dem, som når
to maskindele passer sammen.
Under tv-optagelserne fandt Søs og Kirsten ud af, at
de ville lave revy sammen. Og siden har det ene samarbejde afløst
det andet: Århus Revyen, TV2's julekalender for voksne,
Jul i den gamle trædemølle, hvor Flemming og Berit
var i centrum, og så videre.
"Helt grundlæggende er der en kemi mellem os, som
man ikke kan købe sig til. Vi bruger for eksempel aldrig
tid på at diskutere, hvordan noget skal spilles. Det ved
vi bare. Vi tænker uhyggeligt ens, selv om vi er meget
forskellige som mennesker," siger Kirsten.
"Vi er forskellige, men har alligevel utrolig meget til
fælles. Jeg tror, en del af forklaringen er, at vi har
fået omtrent den samme slags opvækst i henholdsvis
Skanderborg og Silkeborg. Vi har den samme musikalske opfattelse
af ord, lyde og pauser. Og efterhånden er vi vel også
vokset ind i hinanden arbejdsmæssigt. Vi har samme humor
og tænder på de samme ting," siger Søs.
Humoren hos Søs og Kirsten er ikke baseret på,
at man griner af én pointe. Det er situationerne og dialogen,
der i sig selv skaber komikken. Og rollefordelingen kommer som
regel af sig selv, på samme måde som de to piger
instinktivt ved, hvornår det optimale er nået.
Hvilket måske er tilfældet med showet "Med
på en kigger". De kræsne kritikere har for
nylig belønnet præstationen med Reumert-prisen
2003 for "Bedste Show".
"Og det føles som et ekstra skulderklap med sådan
en fin og fornem pris, selv om den kontante afregning jo sker
hos vores publikum," siger en glad Kirsten Lehfeldt.
Revy,
teater og film
Reumert-prisen kan ses som kulminationen på et usædvanligt,
kvindeligt parløb i en branche, hvor det som regel har
været mændene, der er løbet med latteren
og hæderen.
I juni 1992 præsenterede Søs og Kirsten det første
show med egne tekster, Latterens Lange Arm I, der indbragte
prisen som "Årets Revyforfattere" ved Revyernes
Revy og udnævnelse til "Kongelige Majestæts
Acteurs" i Århus. I 1995 fulgte Latterens Lange Arm
II og senere Live i Kongeriget, som havde premiere i 1998 i
Cirkusbygningen.
Undervejs raffinerede de to kvinder satiren om danskernes vaner
og uvaner. Og de seneste fem år har Søs og Kirsten
lavet teater og optrådt hos firmaer og foreninger med
deres lukkede show. Sideløbende har de produceret nye
udgaver af Kongeriget til TV2 - hver gang med en million tv-seere
- og gæsteoptrådt hos TV2 Sporten med satire under
VM i fodbold i 2002.
Udgivelsen af "Med på en kigger" betyder ikke,
at sæsonen nu er slut for Søs og Kirsten. Lige
nu kan de opleves med en forkortet version af showet på
Aalborg Kongres & Kultur Center, hvor deres såkaldte
Vinterrevy afvikles i perioden 13. november til 13. december.
Og så skilles deres veje i en periode, hvor de begge
er involveret i hvert sit projekt. Kirsten Lehfeldt skal spille
med i Lotte Svendsens nye film, der har arbejdstitlen "Rejs
jer". Og Søs Egelind skal være med i opsætningen
af "Hvem er bange for Virginia Wolf?" på Gladsaxe
Teater.
"Normalt ser vi jo hinanden hver dag. Sådan har
det været i en længere periode. Men nu kommer der
så en periode, hvor vi "går fra hinanden"
arbejdsmæssigt. Men jeg er sikker på, at så
ringer vi sammen hver dag. Og så er det også skønt
at have nogle dage, hvor man bare mødes og laver ingenting
sammen, hvor vi bare snakker om heste og haven," siger
Kirsten.
"Ja, og nogle gange kan det være svært at
afgøre, hvor grænserne mellem arbejdet og privatlivet
egentlig går. Men det er heller ikke så vigtigt
for os," fastslår naboen Søs.
Ingen forfængelighed
Nogle gange placerer man Søs og Kirsten i kategorien
"kvindehumor". Men den holder ikke til et nærmere
eftersyn, hvis man spørger dem selv.
"Vi kan jo ikke løbe fra, at vi er kvinder. Men
vi synes selv, vi laver menneskehumor. Nogle numre vil man måske
med rette kunne kalde kvindehumor, men så er der andre
numre, der er rendyrket mandehumor. Kongeriget er humor for
alle. Mænd og kvinder griner også ofte af de samme
ting, men de griner også af forskellige ting," forklarer
Søs og Kirsten som med én mund.
Et andet fælles træk er, at de begge blæser
på deres udseende, mens de er på scenen. Her skærer
de grimasser, som fjerner enhver feminin skønhed fra
ansigterne; de er ikke bange for at fremstå grimme, ranglede
eller fede; de klæder sig hæsligt og bruger grimme
gebisser.
"Vi er jo skuespillere. Og som skuespiller er man sit
eget instrument. Man forestiller jo hele tiden en anden, end
den man er. Vi faldt blandt andet for hinanden, fordi vi endelig
mødte én, der også var komplet ligeglad
med sit udseende på scenen," siger Søs Egelind.
"Det ville jo være en begrænsning eller direkte
arbejdshæmmende, hvis vi havde den slags hæmninger.
Vores personlige forfængelighed må aldrig stå
i vejen. Så den slags lider vi ikke af på scenen.
Privat er det en helt anden sag," forsikrer Kirsten Lehfeldt.
--- --- ---
Søs og Kirsten - blå bog
Søs og Kirsten fik tidligere på året "Reumert-prisen
2003" for "Bedste Show", tildelt af de danske
kritikere. Men det var kun den foreløbige kulmination
på deres fælles karriere, der bygger på to
individuelle karrierer inden for dansk teater, film, revy, tv
og underholdning. Her følger en selektiv oversigt.
Kirsten Lehfeldt (f.
19/12 1952 i Skanderborg). Aarhus Teaters Elevskole 1973-76,
tilknyttet Aalborg Teater 1976-81, freelance skuespiller
i Kbh. fra 1981 på Betty Nansen Teatret, Folketeatret,
Det Ny Teater, Nørrebros Teater, Lorry, Aveny, Privatteatret.
Teater: Mange hovedroller, herunder titelrollen i Piaf, Rita
i Lærenemme Rita, titelrollen i Pippi Langstrømpe,
titelrollen i Caroline, Rita i Sidste Nat før Kærligheden,
Winnie i Glade Dage osv. Af andre roller kan nævnes Gertrud
i Hamlet og Magdelone i Mascarade.
Musicals: Godspell, Showboat, Blodbrødre, Oliver
Twist.
Revyer: Hjørring Revyen, Cirkusrevyen, tv-revyen Klikk,
Århus Revyen, Latterens lange Arm.
Film: Henry i Flamberede Hjerter, Frk. Thomsen i Barndommens
Gade, Ditte i Sirup.
TV bl.a.: Maria i Historien om Maria, Digtere på Snoreloftet,
Pil i Nissebanden, Børnenes julekalender, Kulsoen i Gøngehøvdingen,
Kongeriget (15 satireprogrammer).
Legater og priser bl.a.: Marguerite Vibys Legat, Bodil-Prisen
1987 (for rollen som Henry i Flamberede Hjerter), Det danske
Filmakademis Robert (for rollen som Henry i Flamberede Hjerter)
1987, Henkel-Prisen 1988, pris på Festival Europeen de
la Premiere Creation Cinematographique (for Henry) 1990,
LO's Kulturpris 1992, Ingeborg Brahms Mindelegat 1994, Stig
Lommers Legat 2000, Liva Weels Mindelegat 2000, Årets
Revykejser 1990, Årets Revyforfatter (for Latterens
lange arm) 1992.
Søs Egelind (f.
13/11 1958 i Silkeborg). Aarhus Teaters Elevskole 1979-82.
Vigtigste teaterroller: Suzy i Hotel Baltimore, Rosetta i Roserne
Bryder Ud, Monica i Jeg Elsker Min Kone, titelrollen i Lærenemme
Rita, Malle i Genboerne, Tivoli-Revyen, Miriam i Det suser i
Sassafrasen, Helena i En Skærsommernatsdrøm, Susannah
i På Kant med Sengen, Miss Hannigan i Annie, Liz Morden
i De Forviste, Claire i Rygter, Rygter, kvinden i Oehlenschlager
i Pornobutikken, Dogmerevy 1999, 2000, 2001 og 2002, Mylady
i de Tre Musketerer, Gladsaxe Teater, Laura i Miss Plinckby's
Kabale.
Vigtigste filmroller: Lis i Kedsomhedens Gåde, Birthe
i Et Andet Liv, Fru Blomme i Snøvsen, Eva i Skat, Det
Er Din Tur, Majse i Mimi & Madammerne, Lizzie i Den Eneste
Ene.
Vigtigste tv-roller: Natuglen, Sonny Souffle Chok Show, Montreux
1988, Berit i Er der mere Kaffe? (TV-2), Katja i Lokkeren (DR-drama)
1990, Berit i jul i den gamle Trædemølle (julekalender,
TV-2) 1990, tv-vært og forfatter på Hit med Videoen,
Kongeriget (15 satireprogrammer).
Shows: Har forfattet, produceret og medvirket i: Latterens Lange
Arm og Latterens Lange Arm 2, Kongeriget Live i Cirkusbygningen,
Med På En Kigger, Cirkusbygningen og landsturne 2003.
Legater og priser bl.a.: Årets Revykunstner 1990, Årets
Revykejser 1991, Årets Revyforfatter 1992, Simon Spies
Fondens Legat 1997, Årets Julemand 1999, Danmarks
Værst Klædte Mand 1999, Stig Lommers Legat 2000,
Liva Weels Hæderslegat 2000, Skanderborg-festivalens
Smukfest Pris 2002.
MED PÅ EN KIGGER udkommer 17. november
2003
Søs og Kirstens officielle hjemmeside: www.soesogkirsten.dk
Med venlig hilsen / Best Regards
Stig Ulrichsen
Promotion - CMC Records A/S
|