Pressemeddelelse
De første Gentlemen Melvis & His Gentlemen
1962 med Melvis, Jan Lindén, Preben Devantier, Bent Rasmussen,
John "Stygge" Andreasen og Jesper Halberg
Den danske rocks barndom
på ny CD
Den første danske rockkonge Melvis indspilninger fra
1959-1963 er netop udkommet på Frost Records. Ivan Haagensen,
som Melvis egentlig hed, var leder af det første der
danske rockorkester, Melvis Rock Band, der fik mulighed for
at indspille plader.
Melvis Rock Band var det første amatørorkester
direkte fra stenbroen, der fik lov at indspille den rene vare
uden begrænsninger fra producer eller pladeselskab - og
så oven i købet med noget så usædvanligt
som to selv komponerede numre.
"I kan spille hvad I vil, bare det er det hersens Rock'n'Roll"
var beskeden fra musikeren og pladeselskabsdirektøren
Ewald Boilesen. Disse tidlige Melvis indspilninger indeholder
langt flere kvaliteter end de i tidens løb har fået
kredit for. Melvis var en pioner i dansk rockhistorie, en rigtig
rockkonge.
I 1996 fejrede man ganske vist 40 års fødselsdag
for dansk rock og brugte Preben Uglebjergs EP med titlen "Rock'n'Roll"
som gidsel. Med al respekt for Uglebjerg, så var han ikke
rocksanger. Ep’ens sange var ganske vist født som rocknumre,
men den noget banale danske oversættelse med underholdningsorkestret
Peter Plejs Orkester som backing havde ikke meget med Rock’n’Roll
at gøre. Efter Uglebjerg dukkede flere refrænsangere
og jazzmusikere op med denne "sjove døgnflue"
fra USA. I flæng kan nævnes Gustav Winckler, Buster
Larsen, Svend Asmussen og tidens populære vokalkvartetter
Four Jacks og Blue Boys. Alt var pænt og nydeligt - og
til tider også ganske sjovt. Men der var nu hverken ret
meget rock eller rul i disse utallige tandløse forsøg.
Danskere havde simpelthen ikke rødderne til at håndtere
rock. Amerikanerne havde store traditioner i blues, country
og hillbilly musik. Og en kombination af disse var kernekraften
i energien, vildskaben og fandenivoldskheden i Rock'n'Roll.
Meget få havde vel egentlig hørt den ægte
vare, men historier om den dekadente musik og livsstil var dukket
op via pressen. Fra billeder og film kunne man se hvordan Elvis
Presley bevægede sig hæmningsløst og i filmen
"Rock Around The Clock" sås Bill Haley &
His Comets liggende på ryggen eller på knæ
under fremførelsen af de nye "farlige" rytmer.
Det meget naturligt, at vi tog afstand. Selv i Rock'n'Rollens
fædreland havde man store skrupler med vilde negre som
Little Richard og hoftevridende lastbilchauffører som
Elvis Presley, så her opfandt den pæne hvide middelklasse
sangere som Pat Boone - og pladeselskaberne var dygtige nok
til at bilde folk ind, at dette var Rock'n'Roll. Glem ikke,
at i årtier var det folk i 30-40 års alderen, der
vidste hvad god populærmusik var. Amerika var også
blevet overrumplet af, at der havde udviklet sig en teenagegeneration,
der bare ikke gad høre deres forældres gamle ikoner.
Det var elementært, at det var en danseskole der skulle
introducere Rock'n'Roll i Danmark. Danselærer Kisbye kunne
se, at denne ukontrollerede rytmiske musik havde nogle gode
dansekvaliteter. Den 4. oktober 1956 arrangerede han dansestævne
i K.B.Hallen med "ægte" rockorkestre som Uglebjerg
og Plejs Orkester - og så den unge typograflæring
Ib Jensen med Ib Glindemanns Orkester. Ib "Rock" Jensen
var ikke sanger, men udførte noget der lignede en krigsdans,
imens han råbte og skreg ordene "rock og roll".
Han blev straks udråbt til rockkonge. Det hele var dog
overstået på nogle få måneder. Arrangementet
i K.B.Hallen endte i rent kaos efter at en fotograf havde provokeret
det ellers tilforladelige publikum til “lidt” ballade.
Pressen talte om en "bacille" som fik ellers "normale"
unge mennesker til at gå i ekstase. Det var nu mest politiet,
der gik amok, men Kisbye fik ikke lov at afholde flere danse-stævner
i K.B.Hallen. Nysgerrigheden var nu tændt hos en del unge
mennesker. Specielt i de københavnske arbejderkvarterer
begyndte der at dukke amatørrockorkestre op.
Danmarks Radio spillede ikke den ukulturelle rockmusik. Drejede
man derimod radioen over på mellembølge kunne man
finde Radio Luxembourg som spillede Rock’n’Roll. Muligheden
for at købe rockplader var indtil 1958 begrænset
af valuta restriktioner, der stammede tilbage fra krigens tid
og som forhindrede import. Derimod kunne man tage båden
til det forjættede Sverige og købe skiverne. Tekster
og noder fandtes kun i meget begrænset omfang, så
de fleste sangtekster kom efter gehør med ret så
pudsige resultater. Men datidens danske rockorkestre stod absolut
ikke tilbage i forhold til deres idoler, når det gjaldt
akrobatiske øvelser på gulv. Melvis har senere
fortalt, at han optrådte i grå bukser, så
sås skidtet ikke så tydeligt, da en del af forestillingen
jo foregik liggene på gulvet.
Den første udenlandske rocksanger som gæstede
Danmark var den engelske sanger Tommy Steele. En lidt bleg efterligning
af den ægte vare fra Amerika. Alligevel blev hans koncerter
i Danmark samt filmen "Ung mand med guitar" kæmpe
succeser og en igangsætter for mange unge musikere. Tommy
blev virkelig dyrket som idol med egen fanklub og flot pladesalg.
Han holdt dog ikke så længe som rocksanger og slog
sig på engelsk musical med stor succes.
De eneste amatørgrupper før Melvis, der fik udsendt
plader var The Crazy Rockboys og James and His Jamesmen. Det
er tvivlsomt hvor frie hænder de fik ved disse indspilninger.
The Crazy Rockboys, som var en af de hårde grupper, udsendte
"Tom Dooley" i pænt folkemusik arrangement.
Danmarks Tommy Steele James and his Jamesmen udsendte en dansk
version af "A Handfull Of Songs", som blev til "En
Håndfuld Musik". Igen dansk familierock. Pladens
b-side "Handclap" lugtede dog lidt mere af den ægte
vare. Peter Abramsen blev opdaget af Sonet, da han arbejdede
på selskabets lager. Han forkortede sit navn til Abrams,
men når det kom til pladeindspilningerne satsede man på
jazzmusikere som Jørgen Ingemann og Jørn Grauengaard
som studiebacking under navnet The Rhythm Rockets!
Melvis rock band
Melvis Rock Band 1959 med Jørgen Rothmann,
Ole Berndorf, Melvis, Ole Rahbek og Birger Gylling
Melvis CD’en, der er den første i en trilogi, rummer
22 indspilninger med Melvis Rock Band og det senere Melvis &
His Gentlemen. Den tyve sidede booklet fortæller historien
med masser af små anekdoter og sjældne fotos fortalt
og udlånt af en række gamle Melvis musikere.
Melvis var kendt for aldrig at gå på kompromis
og var lidt af en foregangsmand. Måske netop derfor fik
han aldrig de store hits som sådan, skønt han var
en kendt person på scenen. Han indspillede således
allerede i efteråret 1961 numre, der fusionerede rock
og jazzmusik. I 1962 optrådte han som en af de første
i beatmusikkens mekka Hamburg, hvor han sugede til sig. Melvis
& his Gentlemen spillede således Liverpool musik i
Danmark som de første, men desværre var publikum
stadig mere til guitarmusik ala The Cliffters på det tidspunkt.
Alle husker nok ”Hippy Hippy Shake”, der var et verdenshit med
Swinging Blue Jeans i 1964, men den blev udsendt med Melvis
And His Gentlemen et halvt år før uden den store
succes..
Den næste antologi, der forventes udsendt indenfor de
næste måneder, vil rumme de mere rockjazzede toner,
som Melvis indspillede i årene 1964-1966. Den tredje vil
rumme udelukkende uudgivet materiale fra den mere progressive
periode 1967-1969, hvor såvel et ikke tidligere udgivet
livealbum fra Montmarte med Melvis & His Gentlemen samt
en række radiooptagelser fra trioen Confirmation Free,
hvor Melvis fulgte tresserne til dørs.
|