Pressemeddelelse
Forsidebilledet fra den nye CD med The
Teenmakers.
Fra venstre ses Carsten Gregersen, John Roger Jensen, Arne Rasmussen,
Flemming Rasmussen og Frank Hansen.
Musikalsk vellyd fra
The Teenmakers på ny CD
I næsten 10 år var Ringsted-gruppen The Teenmakers
et af de store navne på 60’ernes danske pigtråds-
og popscene og vandt i 1966 titlen som danmarksmestre i popmusik,
men i 1972 trak de stikket ud og gik hver til sit. Her 32 år
senere kan de fem midtsjællændere genhøres
på en ny flot dobbelt-CD fra Frost Records.
Instrumentalt var de godt kørende og deres melodiøse,
flerstemmige vokalarbejde var i særklasse på den
danske pigtrådsscene. Deres store forbilleder var engelske
The Hollies, og allerede tidligt i karrieren fik de tilnavnet
”De danske Hollies”. Den nye CD understreger, at det ikke var
nogen tilfældighed.
The Teenmakers blev dannet i Ringsted i 1963 af Frank Hansen
(sang), Carsten Gregersen (singleguitar), Arne Rasmussen (bas)
og Claus Scheibel (trommer). Siden kom Flemming Rasmussen med
som rytmeguitarist, og det var denne konstellation, der i februar
1964 debuterede i en ungdomsklub i Hedehusene. To år senere
– den 30. januar 1966 – vandt de sjællandsmesterskabet
i popmusik foran et begejstret publikum på Hotel Casino
i Ringsted, og en måned senere gentog de triumfen ved
danmarksmesterskabet i K.B. Hallen i København. Det satte
for alvor skub i karrieren.
DM-titlen blev honoreret med en pladekontrakt, og første
udspil var singlen ”Come On Back”/”You Know He Did” – to Hollies-numre
optaget live i K.B. Hallen. Siden fulgte yderligere 10 singleplader
og én af pigtrådsperiodens bedste LP’er.
Efter singleplade nummer to blev Claus Scheibel i slutningen
af 1966 afløst som trommeslager af John Roger Jensen.
Han kom fra The Zorros - et populært midtsjællandsk
band, der placerede sig på en 2. plads ved sjællandsmesterskabet
i 1966. Første pladeudspil med John ved trommerne var
”A Taste of Honey”/”Baby don’t Cry”. Den blev i 1967 fulgt op
af singlen ”Angela”/”Runaway”, som blev et pænt radiohit.
Men det helt store pladegennembrud fik Teenmakers først
i 1968, hvor de nåede en fjerdeplads på Danmarks
Radios Top 20 med melodien ”La-la-la”. Det var en engelsksproget
udgave af Massiels spanske grandprix-vinder fra det år.
Teenmakers manager, Jørn Adrian, var hurtigt ude og sikrede
sig rettighederne til udgivelsen af en engelsk version af melodien,
og den blev gruppens største hit.
Opfølgeren ”Moreen”/”Dreamworld” markerede sig også
pænt på de danske hitlister og blev tillige udsendt
i USA og Canada. 1968 var også året, hvor Teenmakers
udkom på LP-plade. På det tidspunkt var det efterhånden
blevet almindeligt, at danske kunstnere ikke blot fik udsendt
singleplader, men det var stadig en sjældenhed, at et
provinsorkester fik lov til at udfolde sig på en hel LP.
Men selskabet Triola satsede på Teenmakers, og det kom
der en flot produktion ud af.
På LP’en fortsatte Teenmakers stilen med de flerstemmige
vokalharmonier. Som regel med Frank Hansen i leadvokalen flot
bakket op af brødrene Arne og Flemming Rasmussen. Ikke
mindst sidstnævntes høje toneleje var meget kendetegnende
for gruppen såvel live på scenen som på plader.
På hittet ”La-la-la” fik de tillige kor-hjælp af
den engelske sangerinde Billie Davies, som Teenmakers var backingband
for på en turné i Danmark i 1968. Hun blev dog
ikke krediteret for sin indsats. Det var meget almindeligt dengang.
Det blev Frank Hansen, Flemming Rasmussen og Arne Rasmussen
heller ikke, da de samme år sang kor på Peter Belli
& Four Roses store hit ”Ob-la-di, Ob-la-da”/”Bungalow Bill”.
På det nye CD-sæt indgår to liveoptagelser
med Billie Davis og The Teenmakers; ”It Takes Two” fra dansk
TV og ”Bang Bang” fra Restaurant Nimb. Et videre planlagt samarbejde
i England løb ud i sandet som så meget andet i
de hektiske tresserår.
The Teenmakers var et populært liveband, og de optrådte
med stor succes overalt i landet. I hovedstadsområdet
gæstede de ofte førende dansesteder som Hit House,
Star Club, Nimb og Dansetten i Tivoli, hvor de i 1967-72 nærmest
var husorkester. De turnerede også uden for landets grænser.
Blandt andet optrådte de i 1969 i Top Ten Club i Hamburg
i 14 dage. Siden opløsningen i 1972, hvor gruppen i en
kort periode havde omdøbt sig til det mere tidstypiske
navn Hoodwink, har de været gendannet to gange i hjembyen
Ringsted. Først den 30. oktober 1977 på Hotel Postgården
og igen den 28. oktober 1989 ved et Røde Kors-arrangement
i Ringsted Teater og Kongrescenter. På den nye CD indgår
fire numre fra koncerten i 1977.
I årene efter opløsningen indgik John Roger Jensen
i et årelangt samarbejde med Sir Henry & his Butlers
og Tommy Seebach Band. Frank Hansen og Flemming Rasmussen indspillede
i 1976 LP’en ”Livet er så meget” som duoen Frank og Flemming.
Siden satte Flemming sit eftertrykkelige præg på
Troldmandens Lærling og mange andre musikalske sammenhænge
i Ringsted.
Alle Teenmakers engelsksprogede studieindspilninger fra 1966
til 1970 – samt et singleudspil fra 1972 under navnet Hoodwink
– er samlet på CD1, mens gruppens to dansksprogede singler
fra 1970 indgår på CD2 sammen med en række
privatoptagelser og liveoptagelser fra radio- og tv og fra gendannelsen
i 1977. Arne Rasmussen har været en uvurderlig hjælp
for Frost Records i arbejdet med CD’ens tilblivelse via historier,
billeder og ikke tidligere udgivne numre. Det er der kommet
et fortræffeligt resultat ud af. Bookletten fortæller
på godt og ondt om vejen til succes, men også om
succes’ens pris med bl.a. fængsel i Israel for hashbesiddelse
i 1969 og de problemer, det medførte. Men det primære
er musikken, og den findes ikke flottere fra et dansk tresserorkester.
Selskabet har i samråd med Arne Rasmussen dedikeret udgivelsen
til Flemming Rasmussen og Claus Scheibel, der døde i
en alt for tidlig alder i henholdsvis 1998 og 1996.
Som tilfældet er med de øvrige danske pigtrådsudgivelser,
så er det i dag meget svært at opdrive plader med
The Teenmakers, men det er der nu heldigvis råd for. De
senere år har pigtrådsmusikken fået noget
af en renæssance, og mange af datidens sjældne indspilninger
er efterhånden udkommet på CD med ny digitaliseret
lyd. Udgangspunktet er som oftest de originale masterbånd.
Bag størstedelen af denne produktion står det lille
selskab Frost Records, der ejes af indehaveren af Antikvariat
Oasen i Hvidovre, Leif Christensen. Sammen med rockarkæologen
Thomas Gjurup gør han en utrættelig indsats for
at få de historiske indspilninger bevaret for eftertiden.
Det er der foreløbig kommet 25 spændende CD-udgivelser
ud af på kun to år, og de ledsages alle af en omfattende
booklet med historiske facts om hver enkelt kunstner. Seneste
skud på stammen er dobbelt-CD-en med The Teenmakers. Læs
mere på www.frostrecords.dk
|