Pressemeddelelse
Verdens bedste øjeblik
- Kim Schwartz
Kim Schwartz viser et bredt spektrum af musikalske talenter
på en ny cd, der udkommer 8. september. Her er rå
rock, passioneret pop og blues’ede ballader, alt sammen forbundet
af sangskriverens dybe kærlighed til livet
Af journalist Rie Nielsen
En drengs drømmende blik gennem et kikkertøje.
En vens svære sygdom. Glæden over datterens møde
med den første forelskelse.
Det er bare et lille udpluk af de episoder og billeder i sangskriver
Kim Schwartz’ liv, der nu bliver foreviget på hans nye
cd: ”Verdens Bedste Øjeblik”.
Var der nogen, der sagde dansktop? Så glem det straks
igen!
Kim Schwartz fik ganske vist et hit på dansktoppen for
år tilbage med sangen ”Køge Torv”. Men det bør
ikke sætte ham i bås hos danske musikelskere. Kim
Schwartz er langt fra lig med pladderpop og letkøbt lyrik,
hvor hjerte rimer på smerte.
Som Danmarks første teenageidol Otto Brandenburg (uden
sammenligning i øvrigt) sagde til Ekstra Bladet i 1967:
” Hvis man én gang er kommet til tops i en bestemt stil,
forventer folk at man skal være sådan resten af
livet. Det er lidt uhyggeligt.”
”Verdens Bedste Øjeblik” blotlægger, at Kim Schwartz
er en mand med mange talenter. Først og fremmest er han
i kontakt med sine følelser. Det betyder, at der er hjerteblod
i hver eneste af sangene på den nye cd.
For eksempel i ”Tid Til Hinanden”.
- Den er nok det nærmeste, jeg er kommet på sandheden
om utrygheden ved kærligheden. Livet er jo fuldt af blå
mærker og ridser og skrammer. Og selv om man har valgt
hinanden, kan man jo ikke altid være sikker på,
at begge parter i en ind imellem totalt uoverskuelig hverdag
også er på vej det samme sted hen. Når man
mærker det usikkerhedsmoment, så ser man først,
hvor vigtigt det er, at man bruger mere tid på hinanden,
forklarer Kim Schwartz.
Det budskab bringer han videre til publikum i sin poetiske tekst,
blandt andet med strofen: ”..når tågen letter, danser
vi igen…”
Vinkler på virkeligheden
Følelserne får hele vejen gennem cd’en frit løb,
dog aldrig på en sentimental eller ukontrolleret måde.
Alle sange er på hver sin måde vinkler på
det virkelige liv.
For eksempel er der er det bløde blik, en onkel ser sin
nyfødte niece med. Opmærksomheden, som naboen undlader
at give sin vidunderlige kone. De trøstende ord, man
næsten ikke kan få frem, når ens gode ven
rammes af en forfærdelig sygdom. De gode råd, man
gerne vil give unge piger, når de drømmer om en
karriere som popstar eller fotomodel. Og jalousien, som alvorlig
talt faktisk kan æde et memmeske.
- Hver sang har sin egen historie, inspireret af ting, som jeg
enten har set på min vej gennem livet, eller oplevet på
egen krop. Men det jo er ikke det samme som, at det er personlige
ting. Det er episoder og følelser, vi alle kommer ud
for hen ad vejen. Og jeg oplever, at en sang nogle gange kan
få taget hul på emner, det ellers er svært
at tale om, forklarer Kim Schwartz.
Som for eksempel den føromtalte svære jalousi,
der efterlader den ramte i en tilstand af momental sindssyge.
Kim Schwartz synger om den i sangen ”Det Sku’ Lige Ha’ Været
Mig”.
- Når man kan se, at en anden mand tilbeder den, man elsker,
så dukker frygten for at miste op. Og den kan for nogle
være et svært emne at tale om, uddyber Kim Schwartz.
Han har flere gange oplevet, at folk kommenterer hans sange
og giver udtryk for, at de kan kende sig selv i sangenes figurer
med de episoder og følelser, sangskriveren nu har udstyret
dem i og med.
- På den måde er mine sange ren kommunikation, slår
Kim Schwartz fast:
- Jeg forsøger at kommunikere med folk. Mit ønske
med det, jeg laver, er, at jeg gennem mine sange kan være
med til, at folk får øje på, at kommunikation
og dialog er utoligt vigtigt for at opnå større
forståelse for hinanden.
At leve i nuet
Kommunikation og kærlighed. Det er to af nøgleordene
på ”Verdens Bedste Øjeblik”. Et tredje er det,
som titlen antyder. Nemlig at vi skal huske, at det er lige
nu, vi lever.
- Verdens bedste øjeblik er her hele tiden. Det er lige
nu, vi har brug for hinanden. Derfor er hvert eneste øjeblik
verdens bedste, filosoferer Kim Schwartz.
”Tid Til Hinanden”, ”Den Sidste Millimeter” og vel egentlig
også ”Mand Overbord” handler også om tid og om at
være tilstede i nuet.
Omkvædet i ”Mand Overbord” lyder:
”Det er aldrig for sent/ at forelske sig i’en/ fra en ukendt
eventyrplanet – skønhed fornægter sig aldrig. -
Men hvor går man hen/ når man vågner igen/
og indser det utænkelige er sket – stjernerne blinker
som altid.”… ”Det er for let bare at sige farvel – men det sker
jo nok alligevel.”
Kryptisk tekst, der giver en helt bestemt mening for Kim Schwartz,
men som alligevel bliver serveret på en måde, så
lytteren kan lægge sin egen historie i ordene.
Vekslende stilarter
Men ”Verdens Bedste Øjeblik” er naturligvis andet end
tekster og følelser. Det er musik, leveret i flere genrer
uden nogen form for slinger i valsen.
Rock, blues, pop, viser. Alt sammen fyret af med stilsikker
præcision.
- Jeg har øvet mig som en gal de sidste ti år på
at blive en bedre sangskriver. Og jeg synes, at jeg bliver bedre
og bedre til det, smiler Kim Schwartz.
Han er ikke mest glad for nogen bestemt af genrerne.
- Det er vigtigt for mig, at jeg finder den form for musik,
der passer til den sang, jeg vil skrive. Mine sange udspringer
jo af noget, jeg ser eller oplever i min dagligdag, understreger
Kim Schwartz.
Som for eksempel ”Drengen & Kikkerten”. Drengen er Schwartz’
egen søn, som fik en kikkert af sin mormor, da han var
lille.
- Min søn lå på maven med kikkerten for øjet
og kiggede ud ad vinduet og op mod stjernerne. Han var helt
væk. Det var så smukt et syn, at det inspirerede
mig til at fortælle historien, fordi det netop i dette
øjeblik gik op for mig, hvor vigtigt det er, at vi lader
børn drømme, pointerer Kim Schwartz.
Den sang måtte fortælles som lille en historie,
et stykke storytelling, som visetraditionen er formidabel til.
Derfor fremstår nummeret på cd’en som en drømmende
og enkel popvise.
Hånden på hjertet
Det diamentrale modstykke er før-citerede ”Mand Overbord”,
der dækker over den barske historie om vennens alvorlige
sygdom. Derfor får vi lov at høre klædelige
rå kanter hos den ellers så rare, pæne og
normalt ret humoristiske Kim Schwartz. I ”Mand Overbord” finder
han sin lettere hæse rockstemme frem, fordi det passer
til historien, melodien og genren.
Jo, Kim Schwartz kan sit håndværk. Og ja, det er
da sandt, at han både har hittet på dansktoppen,
og at han også blev en flot nummer fire ved det nationale
melodigrandprix i år med sangen ”Åh Amore”, hvor
han i øvrigt fik grandprixveteranen Dario Campeotto med
på scenen som gæstesolist.
Men selv om Kim Schwartz indtil videre er kendt for at bevæge
sig i de lettere genrer, så tag ikke fejl: Han har virkelig
noget på hjerte.
TRACK-LIST
1: Det Bli’r En Go’ Dag
2: Den Sidste Millimeter
3: Tid Til Hinanden
4: Mand Overbord
5: Drengen & Kikkerten
6: Hun Ville Være Fotomodel
7: Vagn & Mona
8: Verdens Bedste Øjeblik
9: Lille Sonja
10: Det Sku’ Lige Ha’ Været Mig
11: Kærlighed Ved Første Blik
bonustracks
12: Åh Amore
13: En Smule Af Dig
|
|