Forsiden.
 


Artikler
Oversigt
CD udgivelser
CD anmeldelser
Sladder om de kendte
Nyheder musik/film

Musik
Lediglisten
Solo
Duo
Trio/Band
Underholdning
Musik og tekst

Grejnyt
Tests
Gode råd
Artikler
Pressemeddelelser
Nyheder
Brugtbixen

Arrangementer
Demo'er
Kurser
Møder
Spillesteder

Links/grej
Musikforhandlere
Importører
Lys
Midifiler/Styles

Links/andetBooking
Pladeselskaber
Studier
Forlag
DMF
Musikerklubben
Hitlister
Radioer
Steder på nettet

Kontakt
Priser
Musikertilmelding
Bestilling af Link
Skriv til os

 

 

 

 

Pressemeddelelse

Mellem linjerne - Thomas Stenberg

Thomas Stenberg udgiver en cd med danske sange, der understreger lægen fra ”Stjerne for en aften”s brede tilgang til musikken

Af journalist Rie Nielsen

Der er masser af easy listening, flere lækre jazzpassager og et par viser fulde af visdom på Thomas Stenbergs nye cd ”12 sange på dansk”.
Sangene spænder fra den gode, gamle klassiker ”Glemmer du” over nyere som ”Ind til dig igen” og ”Vårvise” til et nummer skrevet af Thomas Stenberg selv, der hedder ”Duften af forår”.
På cd’en prøver Thomas Stenberg kræfter med sange, som er kendt og elsket af mange for udgaver med kunstnere som Liva Weel, Lis Sørensen, Sissel Kjyrkebø, John Denver og Björn Afzelius.

At lægen, der blev stjerne for en aften på tv og brændte igennem skærmen med sine tindrende, livsglade øjne, prøver kræfter med sange som disse, understreger blot det livslange livtag med musikken, der rent faktisk ligger bag hans pludselige, stjerneskudsagtige gennembrud.
Javist! Han blev kendt som den syngende læge. Men måske er det på tide, at Thomas Stenberg efterhånden får lov at blive kendt som sangeren Thomas Stenberg.

Sit hjertes udkårne
Det bliver helt tydeligt, at sang er hans hjertes udkårne i visen ”Samarkand”. Den var nærmest en landeplage for 30-35 år siden med visesangeren Birgitte Grimstad. Siden blev den henlagt til momentane udgaver af radioprogrammet Giro 413, men nu får den altså en ny chance i en version med herrestemme.
- Jeg har sunget Samarkand i 30 år, og jeg elsker virkelig den sang. Lyt engang efter teksten! Det er for mig den ultimative kærlighedssang, for den handler om at elske nogen så meget, at man både kan give slip på vedkommende og ønske alt godt fremover. Større bliver kærligheden ikke, erklærer Thomas Stenberg.
Når han synger Samarkand, får stemmen et nøgent, sårbart og ærligt længselsfuldt udtryk.

Thomas Stenberg trådte første gang op på en scene som 14-årig, da han i skolen sang ”On The Streets Where I Live” fra musicalen ”My Fair Lady”.
- Jeg stod foran et publikum på 150-200 personer og kunne pludselig mærke, hvordan jeg havde alle disse mennesker i min hule hånd. Det gav mig et sus, som jeg har søgt lige siden, og som ofte har fået mig til at overveje at forlade lægegerningen. Det er den totale koncentration, og hvad enten jeg synger for tre eller for 7.000 mennesker, så er det en utrolig oplevelse, bare jeg kan fange nogle af dem, fortæller Thomas Stenberg.
Den musikalske karriere spænder over nærmest alle tænkelige genrer. Han har optrådt og endda turneret med jazz, viser, ballader og musical-sange, og har endda prøvet at synge rock, selv om hans stemme både er sart og pæn. For bag det nydelige og af og til polerede ydre kan Thomas Stenberg også rigtig godt lide musik, der er kantet, som han udtrykker det.
Det er blevet til hundredevis af optrædender såvel på scener som under mere private former. I alt har Thomas Stenberg cirka 100 sange på repertoiret, opøvet gennem de 46 år, der efterhånden er gået siden den første sceneoptræden på skolen i 1960.

Duften af forår
Nogle af sangene har han selv skrevet, som ”Duften af forår”, der er med på den nye cd. Den vidner om et melodisk talent, der evner at producere en ørehænger med poetisk dybde.
Noget af teksten lyder sådan her: Jeg kan huske eventyr i aftenlys/ fuglesang og stjernedrys/ morgendug og morgenkys/ og duften af forår. De mange lyse dovne dage/ lidt alvor, sjov og barnligt pjat/ brisen i dit hår den nat/ i den varme sommer.
Nu falder regnen stille/ i min stue/ er der tyst/ men jeg mindes morgendug/ dit kys, din røst/ og en duft af forår.

Thomas Stenberg er nemlig optaget af såvel melodi som tekst, både når han vælger andres sange, og når han selv skriver.
- Det betyder utroligt meget, hvad jeg synger. Det er rigtigt, at mange ting kan formidles alene via musikken, men hvis der så også er de rigtige ord, går det hele op i en højere enhed, pointerer Thomas Stenberg.
Melodien til ”Duften af forår” er egentlig en klassisk vise, men med et lækkert twist af jazzet melankoli.
- For mig er der ikke langt fra viser til jazz. Og min stemme egner sig nok bedst til jazz, vurderer Thomas Stenberg.

Ærbødighed for Lis
At han mest er jazzsanger, er måske en lidt overraskende erkendelse. For det brede, danske publikum kender jo bedst Thomas Stenberg fra popmusik, viser og ballader. Og det er da også de sidstnævnte genrer, der skinner mest igennem på den nye cd, selv om vi får et par smagsprøver på den jazzentusiastiske sanger.
En ægte popballade på cd’en er Lars Muhls ”Ind til dig igen”, som vi ellers nærmest uløseligt forbinder med Lis Sørensens karakterfulde stemme.
- Det er jo en helt fantastisk, flot sang, som jeg da også havde lidt svært ved at kaste mig over, fordi den er så enestående med Lis Sørensen. Jeg tør gøre det, fordi jeg har nærmet mig den med ærbødighed. Men det er da klart, at der nok skal komme nogen og sige, at det er helt forfærdeligt, og at jeg ødelægger hendes sang. Det slipper man aldrig for. Men jeg forsøger at give sangen mit eget udtryk, og så synes jeg, det går an, fremhæver Thomas Stenberg og fortæller en selvoplevet anekdote.
Han underviste på en daghøjskole, netop da Kim Larsen havde udgivet ”Dengang da jeg var lille”. Thomas Stenberg spillede sangen for sine elever. Og et par dage efter kom en af eleverne og sagde: ”Thomas, ved du hvad, jeg har hørt den sang, du sang forleden, i radioen med Kim Larsen. Den var da meget bedre, da du sang den.”
- Det fortæller jo noget om, at vi mener, at den, der synger den først, har ejerskab til sangen. Men sådan behøver det vel ikke være, siger Thomas Stenberg med smil i stemmen.

Intensitet og substans
Smil og hjertelighed er lige så uløseligt forbundet med Thomas Stenberg, som flabetheder med Kim Larsen. Og Thomas Stenberg erkender da også gerne, at han langt hen ad vejen er en romantisk sjæl:
- Jeg kan godt lide storladne popballader. Musikalsk vil jeg gerne have, at det jeg laver, skal lyde pænt. Men der skal være substans, understreger Thomas Stenberg.
Han nævner, at han blandt sine mange forbilleder er meget optaget af den svenske sangerinde og musiker Marie Bergman, der bevæger sig i nogenlunde samme stilarter som Thomas Stenberg.
- Hvad enten det er viser eller jazz, hun kaster sig over, er hun altid intens. Forfærdelig intens nogle gange. Det er aldrig ligegyldigt, det hun laver.

Musikalsk konsultation
Sådan har Thomas Stenberg det også med den musikalske rille i sit liv. Og faktisk også når det gælder lægegerningen. For selv om man umiddelbart skulle tro, der ikke er sammenhæng mellem de to dele af Thomas Stenbergs liv, er der noget, der går igen.
- Jeg tror, jeg bruger mit musikalske talent i lægegerningen.
Musik er jo oprindelig en ordløs kommunikation.
- Det betyder, at man kan kommunikere noget med musikken, som ikke kan siges med ord, påpeger Thomas Stenberg.
På samme måde er det i konsultationen, forklarer lægen Stenberg og fortæller, at den berømt læge Mogens Fog engang sagde, at hvis lægen ikke har set, hvad patienten fejler, inden han sætter sig i stolen, så er der ikke stor mulighed for at finde ud af det.
- Der kommer nemlig mange patienter, der siger, at de har ondt et bestemt sted, men i virkeligheden har de ondt i livet, og hvis jeg ikke ser det som læge, altså hvis jeg ikke ser det, de kommunikerer med deres kropssprog, så er jeg en dårlig læge.
- Det faktuelle står mellem linjerne. Nøjagtig som i en god sang.

TRACKLIST:

Er du dus med himlens fugle
Velkommen i den grønne lund
Ind til dig igen
Duften af forår
Glemmer du
Mens vi går hjem gennem by’n
Vårvise
Samarkand
Sæt dig ned i en vejgrøft
Tusind stykker
Åbent landskab

 
© 2001 MusikLinien