Pressemeddelelse
Mellem linjerne - Thomas
Stenberg
Thomas Stenberg udgiver en cd med danske sange, der understreger
lægen fra ”Stjerne for en aften”s brede tilgang til musikken
Af journalist Rie Nielsen
Der er masser af easy listening, flere lækre jazzpassager
og et par viser fulde af visdom på Thomas Stenbergs nye
cd ”12 sange på dansk”.
Sangene spænder fra den gode, gamle klassiker ”Glemmer
du” over nyere som ”Ind til dig igen” og ”Vårvise” til
et nummer skrevet af Thomas Stenberg selv, der hedder ”Duften
af forår”.
På cd’en prøver Thomas Stenberg kræfter med
sange, som er kendt og elsket af mange for udgaver med kunstnere
som Liva Weel, Lis Sørensen, Sissel Kjyrkebø,
John Denver og Björn Afzelius.
At lægen, der blev stjerne for en aften på tv og
brændte igennem skærmen med sine tindrende, livsglade
øjne, prøver kræfter med sange som disse,
understreger blot det livslange livtag med musikken, der rent
faktisk ligger bag hans pludselige, stjerneskudsagtige gennembrud.
Javist! Han blev kendt som den syngende læge. Men måske
er det på tide, at Thomas Stenberg efterhånden får
lov at blive kendt som sangeren Thomas Stenberg.
Sit hjertes udkårne
Det bliver helt tydeligt, at sang er hans hjertes udkårne
i visen ”Samarkand”. Den var nærmest en landeplage for
30-35 år siden med visesangeren Birgitte Grimstad. Siden
blev den henlagt til momentane udgaver af radioprogrammet Giro
413, men nu får den altså en ny chance i en version
med herrestemme.
- Jeg har sunget Samarkand i 30 år, og jeg elsker virkelig
den sang. Lyt engang efter teksten! Det er for mig den ultimative
kærlighedssang, for den handler om at elske nogen så
meget, at man både kan give slip på vedkommende
og ønske alt godt fremover. Større bliver kærligheden
ikke, erklærer Thomas Stenberg.
Når han synger Samarkand, får stemmen et nøgent,
sårbart og ærligt længselsfuldt udtryk.
Thomas Stenberg trådte første gang op på
en scene som 14-årig, da han i skolen sang ”On The Streets
Where I Live” fra musicalen ”My Fair Lady”.
- Jeg stod foran et publikum på 150-200 personer og kunne
pludselig mærke, hvordan jeg havde alle disse mennesker
i min hule hånd. Det gav mig et sus, som jeg har søgt
lige siden, og som ofte har fået mig til at overveje at
forlade lægegerningen. Det er den totale koncentration,
og hvad enten jeg synger for tre eller for 7.000 mennesker,
så er det en utrolig oplevelse, bare jeg kan fange nogle
af dem, fortæller Thomas Stenberg.
Den musikalske karriere spænder over nærmest alle
tænkelige genrer. Han har optrådt og endda turneret
med jazz, viser, ballader og musical-sange, og har endda prøvet
at synge rock, selv om hans stemme både er sart og pæn.
For bag det nydelige og af og til polerede ydre kan Thomas Stenberg
også rigtig godt lide musik, der er kantet, som han udtrykker
det.
Det er blevet til hundredevis af optrædender såvel
på scener som under mere private former. I alt har Thomas
Stenberg cirka 100 sange på repertoiret, opøvet
gennem de 46 år, der efterhånden er gået siden
den første sceneoptræden på skolen i 1960.
Duften af forår
Nogle af sangene har han selv skrevet, som ”Duften
af forår”, der er med på den nye cd. Den vidner
om et melodisk talent, der evner at producere en ørehænger
med poetisk dybde.
Noget af teksten lyder sådan her: Jeg kan huske eventyr
i aftenlys/ fuglesang og stjernedrys/ morgendug og morgenkys/
og duften af forår. De mange lyse dovne dage/ lidt alvor,
sjov og barnligt pjat/ brisen i dit hår den nat/ i den
varme sommer.
Nu falder regnen stille/ i min stue/ er der tyst/ men jeg mindes
morgendug/ dit kys, din røst/ og en duft af forår.
Thomas Stenberg er nemlig optaget af såvel melodi som
tekst, både når han vælger andres sange, og
når han selv skriver.
- Det betyder utroligt meget, hvad jeg synger. Det er rigtigt,
at mange ting kan formidles alene via musikken, men hvis der
så også er de rigtige ord, går det hele op
i en højere enhed, pointerer Thomas Stenberg.
Melodien til ”Duften af forår” er egentlig en klassisk
vise, men med et lækkert twist af jazzet melankoli.
- For mig er der ikke langt fra viser til jazz. Og min stemme
egner sig nok bedst til jazz, vurderer Thomas Stenberg.
Ærbødighed for Lis
At han mest er jazzsanger, er måske en lidt overraskende
erkendelse. For det brede, danske publikum kender jo bedst Thomas
Stenberg fra popmusik, viser og ballader. Og det er da også
de sidstnævnte genrer, der skinner mest igennem på
den nye cd, selv om vi får et par smagsprøver på
den jazzentusiastiske sanger.
En ægte popballade på cd’en er Lars Muhls ”Ind til
dig igen”, som vi ellers nærmest uløseligt forbinder
med Lis Sørensens karakterfulde stemme.
- Det er jo en helt fantastisk, flot sang, som jeg da også
havde lidt svært ved at kaste mig over, fordi den er så
enestående med Lis Sørensen. Jeg tør gøre
det, fordi jeg har nærmet mig den med ærbødighed.
Men det er da klart, at der nok skal komme nogen og sige, at
det er helt forfærdeligt, og at jeg ødelægger
hendes sang. Det slipper man aldrig for. Men jeg forsøger
at give sangen mit eget udtryk, og så synes jeg, det går
an, fremhæver Thomas Stenberg og fortæller en selvoplevet
anekdote.
Han underviste på en daghøjskole, netop da Kim
Larsen havde udgivet ”Dengang da jeg var lille”. Thomas Stenberg
spillede sangen for sine elever. Og et par dage efter kom en
af eleverne og sagde: ”Thomas, ved du hvad, jeg har hørt
den sang, du sang forleden, i radioen med Kim Larsen. Den var
da meget bedre, da du sang den.”
- Det fortæller jo noget om, at vi mener, at den, der
synger den først, har ejerskab til sangen. Men sådan
behøver det vel ikke være, siger Thomas Stenberg
med smil i stemmen.
Intensitet og substans
Smil og hjertelighed er lige så uløseligt forbundet
med Thomas Stenberg, som flabetheder med Kim Larsen. Og Thomas
Stenberg erkender da også gerne, at han langt hen ad vejen
er en romantisk sjæl:
- Jeg kan godt lide storladne popballader. Musikalsk vil jeg
gerne have, at det jeg laver, skal lyde pænt. Men der
skal være substans, understreger Thomas Stenberg.
Han nævner, at han blandt sine mange forbilleder er meget
optaget af den svenske sangerinde og musiker Marie Bergman,
der bevæger sig i nogenlunde samme stilarter som Thomas
Stenberg.
- Hvad enten det er viser eller jazz, hun kaster sig over, er
hun altid intens. Forfærdelig intens nogle gange. Det
er aldrig ligegyldigt, det hun laver.
Musikalsk konsultation
Sådan har Thomas Stenberg det også med den musikalske
rille i sit liv. Og faktisk også når det gælder
lægegerningen. For selv om man umiddelbart skulle tro,
der ikke er sammenhæng mellem de to dele af Thomas Stenbergs
liv, er der noget, der går igen.
- Jeg tror, jeg bruger mit musikalske talent i lægegerningen.
Musik er jo oprindelig en ordløs kommunikation.
- Det betyder, at man kan kommunikere noget med musikken, som
ikke kan siges med ord, påpeger Thomas Stenberg.
På samme måde er det i konsultationen, forklarer
lægen Stenberg og fortæller, at den berømt
læge Mogens Fog engang sagde, at hvis lægen ikke
har set, hvad patienten fejler, inden han sætter sig i
stolen, så er der ikke stor mulighed for at finde ud af
det.
- Der kommer nemlig mange patienter, der siger, at de har ondt
et bestemt sted, men i virkeligheden har de ondt i livet, og
hvis jeg ikke ser det som læge, altså hvis jeg ikke
ser det, de kommunikerer med deres kropssprog, så er jeg
en dårlig læge.
- Det faktuelle står mellem linjerne. Nøjagtig
som i en god sang.
TRACKLIST:
Er du dus med himlens fugle
Velkommen i den grønne lund
Ind til dig igen
Duften af forår
Glemmer du
Mens vi går hjem gennem by’n
Vårvise
Samarkand
Sæt dig ned i en vejgrøft
Tusind stykker
Åbent landskab
|
|