November 2007
Pressemeddelelse
Bamse, Elvis og USA
Flemming Bamse Jørgensen udgiver en cd med Elvis-sange.
Den er fuld af nærvær, og så er den indspillet
i kongens hjemland, USA, som Bamse besøgte i august –
trods flyskræk…
Af Rie Nielsen
Der er ikke det helt vilde hoftevrid og benspjæt over
Flemming Bamse Jørgensen, når han sætter
sig på en barstol og lader sin sprøde røst
sprede i rummet i en følsom ballade. Så på
dét punkt har danske Flemming Bamse Jørgensen
ikke ret meget til fælles med sin for længst hedengangne
kollega fra den anden side af Atlanterhavet, The King, Elvis
Presley.
Det har han til gengæld på et andet. For ligesom
Elvis Presley forstod at spotte en sang både med kvalitet
og hitpotentiale, tiltrækkes Flemming Bamse Jørgensen
også af en velskrevet sang. Og nu udgiver Bamse cd’en
”Love Me Tender”, som indeholder 14 kendte og mindre kendte
sange, som alle har været Elvis Presleys, og Bamse synger
dem på originalsproget.
”Musikalsk kan man nok ikke sige, at Elvis har inspireret mig
i min egen karriere. Jeg er mere præget af 60’erne med
The Rolling Stones og The Yardbirds. Men Elvis har jo altid
været der, fordi jeg er vokset op med ham fra jeg var
lille, og jeg var vild med ham. Han sang nogle gode sange,”
slår Flemming Bamse Jørgensen fast.
Han har selv udvalgt de 14 numre, som tæller klassikere
som titelnummeret ”Love Me Tender”, ”Can’t Help Falling In Love
With You” og ”Suspicious Minds”.
”Der er jo nogle stykker, man ikke kan komme udenom. Men da
jeg fik chancen for at lave den her plade, tænkte jeg,
at det da ikke kunne passe, at han ikke havde lavet andre, gode
numre end de samme få, man hører i radioen med
Elvis. Så jeg fik hjælp af min pianist Peter Bødker,
som er stor Elvis-fan og kan alle hans plader udenad, og det
lykkedes os at finde nogle rigtig gode numre, som ikke er så
kendte,” forklarer Flemming Bamse Jørgensen.
Et fjols
For eksempel sangen ”Fool”, som er minimalistisk og stram, både
i tekst og melodi. Skåret helt ind til benet med et klart
budskab om, hvor stort et fjols man er, når man lader
kærligheden og den eneste ene forsvinde i stedet for at
opføre sig ordentligt og holde fast i det gode, det i
virkeligheden var.
Flemming Bamse Jørgensen serverer sangen akkompagneret
af akustisk guitar, følsomst basspil og ind imellem et
indlevende orgel som eneste gennemtrængende, ekstra krydderier
ud over Bamses egen stemme. Det giver en fornemmelse af intimitet
og nærvær, som ikke er enestående for ”Fool”,
men som tvært imod præger hele albummet.
”Det er helt bevidst. For eksempel ville det være nærliggende
at overøse et nummer som ”Fool” med strygere, men vi
har forsøgt at holde os på måtten,” siger
Flemming Bamse Jørgensen med smil på læben.
En læderjakke
Så hvis man vil påstå, at Flemming Bamse Jørgensen
efterligner The King, er det i nærværet.
”Jeg har ikke forsøgt at efterligne den måde, Elvis
sang på, for jeg har altid ment, at hvis man skal synge
som andre, så skal man være imitator. Og det er
jeg altså ikke. Jeg er mig, og jeg synger på min
måde. Der er heller ikke noget med, at jeg nu skal ud
og optræde i Elvis-kostume med pomadehår,” griner
den danske sanger.
Det var ellers lige præcis det, der inspirerede den lille
Flemming for knapt et halvt hundrede år siden. Det var
i 1960, da Flemming var med sine forældre i London, og
han bare måtte ind i en pladeshop og købe den nyeste
med Elvis.
”På det tidspunkt havde jeg en duvetinejakke. Det var
vældig populært dengang. Og når jeg tog duvetinejakken
på og et par cowboybukser, som jeg smøgede op,
så gik jeg ud på gaden og var overbevist om, at
jeg lignede Elvis. Jeg forsøgte også at få
anderumpefrisure og brugte flere dåser brulcreme på
det. Men det gik nu ikke så godt, for jeg havde alt for
kort hår dengang,” griner Flemming Bamse Jørgensen.
”Jeg drømte også om at have sådan et blåsort
hår, som Elvis havde. Men det havde jeg jo ikke, og dengang
vidste jeg ikke, at det var farvet.”
Chancen
Men når Flemming Bamse Jørgensen ikke er inkarneret
Elvis-fan, men bare godt kan lide ham og de sange, han sang,
hvorfor så indspille en plade med 14 af Elvis’ sange?
I Bamses Venner har den århusianske sangskjald oven i
købet benyttet et hav af Elvis’ sange i sine berømte,
humoristiske undersættelser i 70’erne og 80’erne – Elvis-hits
som ”Jeg vil nyd’ at få lov i nat” (I Need Your Love Tonight)
og ”Er du langsom i nat” (Are You Lonesome Tonight).
”Jeg har indspillet albummet, fordi Elvis sang nogle gode sange,
som passer godt til mig. Og fordi vi fik chancen,” forklarer
Flemming Bamse Jørgensen.
Chancen kom i form af en invitation til at synge sammen med
TCB Band ved en mindekoncert i Memphis i anledning af, at det
16. august i år var 30 år siden, Elvis Presley døde.
”Da jeg fik den invitation, sagde jeg: ”Hold da kæft,
den ta’r vi”. Også selv om jeg aldrig har været
vild med at sætte mig op i en flyver,” fortæller
Flemming Bamse Jørgensen.
”Og når vi nu var derovre, (Bamse, pianisten Peter Bødker,
Søren Bundgaard, Stig Ulrichsen fra CMC samt fotograf
og filmmand Thomas Kollerup) og vi samtidig fik mulighed for
at indspille "His Latest Flame” og ”One Night With You”
med Elvis’ gamle TCB Band (Det var det orkester, han spillede
med ved den berømte koncert i Hawaii, der blev tv-transmitteret
til hele verden), var der ikke så meget at betænke
sig på”, forklarer Flemming Bamse Jørgensen, der
tilføjer, at de andre sange på pladen blev indspillet
med hjælp fra nogle fremragende musikere fra Nashville.
Og det blev en mindeværdig tur, som altså nu resulterer
i et nyt album til de danske Bamse- og Elvis-fans.
”Selve flyveturen gik forbløffende godt. Det var jo ligesom
at sidde i en rutebil i den store maskine, der fløj over
Atlanten. Så jeg tror, jeg har fået kureret min
flyskræk på den tur,” griner han.
Musikalske Memphis og Nashville
Mødet med USA var en oplevelse i særklasse. Fuld
af musik.
”Begge de byer, vi besøgte, nemlig Memphis og Nashville,
er jo rene musikbyer. Kendte for blues og country. Når
man går ned ad gaderne, er der fra kl. 12 middag til kl.
02 nat levende musik alle steder. Det er en tilstand, vi ikke
har set i Danmark, siden frokostjazzen var moderne i 70’erne,”
sammenligner Flemming Bamse Jørgensen med et smil.
I studiet i Nashville ventede der også Bamse en oplevelse.
”Også her blev jeg positivt overrasket. De amerikanske
musikere var flinke folk, og vi kom hurtigt godt ud af det sammen.
På den måde var det faktisk som at gå ind
i et dansk pladestudie, selv om studiet var lidt mindre og noget
mere primitivt, end jeg havde forestillet mig.”
”Men vi havde på forhånd sendt demo-udgaver over
af de sange, vi ville have med på pladen, så musikerne
kunne spille dem, som vi ville have dem. Og det gjorde de. Vi
indspillede de 14 numre på to dage, og der var faktisk
ingenting, der skulle tages om. De spiller tre sessions om dagen
á tre timer, så når det går bedst,
indspiller de en sang i timen. Det er dygtige folk, der kan
deres ting,” pointerer Flemming Bamse Jørgensen. ”Det
er bare ..3..4, og så er vi i gang. Jeg sad for mig selv
i et lille studie, hvor jeg fuldt ud kunne koncentrere mig om
at synge. Det havde jeg det rigtig godt med.”
Og det kan høres på pladen. Sangene passer til
Bamse og han til dem. Og de er den rette blanding af blues,
jazz og ballader, som han på vanlig usentimental vis får
serveret med nerve og nærvær.
”Jeg ku’ sagtens tage af sted igen,” bedyrer Flemming Bamse
Jørgensen.
Peter, Søren, Thomas og jeg har et væddemål
med Stig. Jeg kan ikke huske, hvad vi væddede om, men
hvis vi vinder, tager vi derover igen på Stigs regning
og indspiller en julebluesplade. Så jeg håber virkelig,
vi vinder, ha ha ha…”
|
|