Pressemeddelelse
Tampen brænder
- Søren Poppe
Søren Poppe hopper glad afsted på sit nye album,
der udkommer 15. september. Han frygter ikke anmelderne, for
tør godt stå ved, at han bare vil glæde og
underholde
Af journalist Rie Nielsen
Christian Valdemar Henri John.
De fleste af os ved utvivlsomt, at det er navnet på en
lille, dansk prins. Men faktisk er det mere end det. Nemlig
et refræn i en sang, skrevet af hitmageren Søren
Poppe.
Sangen får lov at åbne ballet på den nye cd
”Tampen brænder”, der er lige på trapperne.
- Da jeg læste om prinsens dåb i avisen, tænkte
jeg, at det ville være utroligt, hvis man kunne synge
på det navn. Så jeg gav mig selv den opgave at lave
en sang, hvor navnet blev sangbart. Den har jeg så lavet,
fortæller Søren Poppe.
Sangen handler om en stakkels ugebladslæser, der sætter
alle sine penge på, at kronprinsparrets søn kom
til at hedde Johnny Den Første. I stedet kom han som
bekendt til at hedde Christian Valdemar Henri John, som rent
faktisk er fantastisk iørefaldende sangbart i Søren
Poppes udgave.
Ti mod en på, at den bliver en landeplage!
Sex-appeal som Ricky Martin
I det hele taget er hver eneste strofe på den nye cd iørefaldende,
nøjagtig som vi kender Søren Poppe. Han er genkendt
med det samme. Ikke bare på stemmen, men også på
stilen og indholdet. Søren Poppe har på ganske
få års tilstedeværelse i dansk musikhistorie
skabt sin egen signatur. Og det endda uden at have ambitioner
om at skabe stor kunst.
- Jeg skriver musik for at glæde mig selv og alle andre,
der vil glædes. Det, jeg laver, er letfordøjelig
popmusik, og jeg er helt klar over, hvad anmelderne vil sige,
når de hører pladen. Jeg får huk. Men det
er jo bare musik, fristes jeg til at sige. Jeg har ingen ambitioner
om at få gode anmeldelser. Jeg har ambitioner om at underholde,
understreger Søren Poppe.
Det gør han så på et album fuldt af dansevenlige
rytmer. Faktisk skinner der flere steder en blåøjet,
lyskrøllet udgave af latinkongen Ricky Martin igennem.
Det ér svært at stå stille, når numre
som ”Skæppeskønne Trunte” og ”Sexy Appeal” strømmer
ud i stuen. Ligsom det bliver svært at lade være
med at synge med på refrænlinjer som ”Kys mig der,
hvor det kilder allermest” og ”En som dig”. Sidstnævnte
kender vi allerede fra det nationale melodigrancprix, hvor Søren
Poppe i år på scenen ”krøllede lagner” til
en tredjeplads sammen med Lene Mathiesen.
Musikalsk Poppe-leg
Men ellers er alt materialet nyt. Det er velkendt Poppe-leg
med ord og toner. Men det er ikke pjat det hele, som nogle af
de hidsigste anmeldere måske ellers vil mene. Nogle af
sangene har dybde og afdækker alvorlige episoder, som
Søren Poppe selv har oplevet. Nemlig ”Kufferten fuld
af issues” og ”Paparazzi”.
- Jeg er selv mest glad for netop de to sange, fordi jeg oplevede,
da jeg skrev dem, at jeg havde fundet på noget nyt. Altså
på noget, der er nyt for mig. Jeg blev overrasket over
mig selv, og det giver en speciel kærlighed til sådan
en sang, fortæller Søren Poppe.
”Kufferten fuld af issues” handler om et forhold til en kvinde,
der ”ikke var parat til at skulle genbruges”. Mens ”Paparazzi”
ganske som titlen antyder handler om Søren Poppes egen
erfaring med et af de såkaldte sladderblade.
- Jeg har prøvet at være belejret af Se & Hør
i mit hjem en hel weekend. Det syntes jeg bestemt ikke var sjovt.
Så sangen har altså et lidt alvorligt budskab, selv
om jeg ikke klynker. Med ”Paparazzi” og ”Kufferten fuld af issues”
har jeg bevist over for mig selv, at jeg faktisk kan mere end
som så, slår Søren Poppe fast.
Kompositions-filosofi
At det kan lade sig gøre at blive overrasket over egne
evner hænger måske sammen med, at Søren Poppe
har en særlig filosofi, når han skriver sange:
- Det er vigtigt ikke at tænke for meget over det, jeg
laver. Hvis jeg finder nogle musikalske strofer og ord, der
passer godt sammen, og som er gode at synge på, så
er jeg sikker på, at andre også vil synes, det virker.
Han mener, det vigtigste for musikere er, at de selv kan lide
det, de laver.
- Hvis folk kan se på dig, at du kan lide din egen musik,
så er der større chance for, at den glæde
smitter af på publikum, end hvis du står og synger
noget, du ikke er vild med og måske ikke helt tror på,
fremhæver Søren Poppe.
Han lægger ikke skjul på, at hans sange visse steder
er banale. Og samtidig mener han, der er brug for, at mange
flere i dansk musik tør stå ved, hvad det egentlig
er, de laver.
- Jeg oplever så mange fede musikere, der er enormt dygtige
til at spille andres ting på deres instrumenter. Men hvis
de så endelig skriver deres egne sange, så tør
de ikke spille dem offentligt. For de tør ikke tage de
tæsk, der måtte komme. Det tør jeg. Folk
skal have lov til at sige: ”Søren, det er altså
ikke fedt det her”. Og det skal jeg som kunstner kunne tåle.
Men samtidig skal man altså ikke være bange for
at stå ved, at når det er fedt for mig, så
er det også godt nok til publikum, pointerer Søren
Poppe.
Herreløs hund
Det er kun fem-seks år siden, Søren Poppe åbenlyst
valgte musikervejen. Det var i tiden med Rollo & King, hvor
Poppe sammen med Stefan Nielsen og Signe Svendsen strøg
helt til tops i det nationale og siden næsten helt op
til stjernerne i det internationale grandprix med ”Der står
et billed’ af dig på mit bord”.
De dage er forbi. Nu er Søren Poppe alene, og det har
han det faktisk rigtig godt med.
- Mange ting er blevet meget nemmere nu, hvor jeg er min egen
herre. Jeg skal ikke spørge en masse mennesker, hver
gang jeg har lyst til at gøre noget, og jeg kan tage
de jobs, jeg har lyst til, påpeger Søren Poppe.
Jobbene er mange og meget forskellige, men altid underholdende.
De spænder lige fra koncerter til jobs som konferencier
ved arrangementer for forskellige virksomheder. Og Poppe er
ikke kræsen. Han tager de jobs, han får tilbudt,
og i dag lever han af at være selvstændig i underholdningsbranchen.
- Jeg synes, jeg har opnået ekstremt meget. Meget mere
end de fleste ville kunne, på de her fem år. Så
i dag tøver jeg ikke med at karakterisere mig selv som
en etableret og rutineret kunstner.
Grandprix-identitet
Så skulle man måske tro, at højdepunktet
indtil nu var, da Rollo & King vandt det danske melodigrandprix
i 2001 og var lige ved at gøre Brødrene Olsen
succes’en efter fra året før, da ”Der står
et billed’ af dig på mit bord” blev nummer to ved det
internationale melodigrandprix i Herning. Søren Poppe
kan nemlig godt lide grandprixmusik og hele den event, som sådan
et stort, musikalsk show jo er.
Men sådan hænger tingene ikke helt sammen for den
gode Hr. Poppe:
- Det var faktisk større for mig at være med i
det danske grandprix i år, hvor jeg sang sammen med Lene
Mathiesen. Selv om vi kun blev nummer tre, havde jeg langt mere
overskud og kunne meget bedre nyde de tre minutter, vi var på
scenen, end jeg kunne med Rollo & King. Selvfølgelig
nød jeg sejren bagefter i 2001, men jeg var så
koncentreret om opgaven, at jeg ikke kunne nyde det, mens jeg
var midt i det, fortæller Søren Poppe.
Så en tredjeplads i år har bestemt ikke afskrækket
Søren Poppe. Han understreger, at vi sagtens vil kunne
komme til at opleve ham i grancprix-sammenhæng i fremtiden.
- Grandprix vil altid betyde noget for mig. Det er en del af
min musikalske identitet, slår Søren Poppe fast.
Men lige nu er det albummet ”Tampen Brænder”, der er på
menukortet i Poppe-drengens univers. Og bare vent: gadedrengene
skal nok komme til at nynne ”Christian Valdemar Henri John”,
mens de rytmisk hopper uden om efterårets endeløse
rækker af vandpytter.
TRACK-LIST:
1: Christian Valdemar Henri John
2: Skæppeskønne Trunte
3: Tampen brænder
4: Kuffert fuld af issues
5: Paparazzi
6: Dating.dk
7: Kom ind i kampen
8: En som dig
9: Sexy appeal
10: Hjerte til salg
|
|