Spillerum - LILLER
Spillerum - hjerterum.
Hvor der er spillerum, er der hjerterum.
Ligegyldigt om det drejede sig om jazz, blues, rock eller pop
– så bankede Lillers hjerte for det hele. Selv den mest
simple og banale dansktop tekst fik, med Lillers ærlige
fortolkning, et troværdigt og betydningsfyldt indhold.
I 1990 fik jeg, som primus motor og co-producer i forbindelse
med en produktion, et tæt og personligt forhold til Liller,
hans kone Inna og deres søn Nico.
Desværre viste det sig kort tid efter, at det skulle
blive Lillers sidste produktion på dansk.
Musikalske historier
Samarbejdet med Liller var utroligt givende. Han var et musisk
menneske i den absolut allerbedste betydning. Når musikkontakten
først var aktiveret, strømmede det ud af ham med
tekstlinier, melodistumper, kreative idéer - og ikke
mindst sjove og interessante anekdoter fra hans liv og lange
karriere.
En dag bad jeg ham om at skrive alle de gode historier ned.
Jeg ville forsøge at etablere et samarbejde med en forfatter
eller journalist - men det afslog han kategorisk. Han syntes
absolut ikke, at hans musikalske historie var spor interessant.
Efter et par dage havde han dog ombestemt sig og ville alligevel
gøre et forsøg med forfatterskabet. Han valgte
at indtale sin historie på bånd og bad mig høre
og afgøre, om det kunne bruges til noget.
Jeg modtog et kassettebånd med gode og spændende
historier fra hans barndom, ungdom og karriere start, men vi
nåede desværre ikke længere med bog idéen.
Liller blev kort tid efter meget syg og døde den 6. september
1993.
Historierne udkom i 1998, i Lillers originale indtalte båndversion
på CD som en del af dobbelt CD’en ”Solist”.
På sporet af en sang
I efteråret 2002 gav Inna mig mere end 200 kassettebånd,
som Liller havde samlet sammen i årenes løb. Båndene
indeholdt brudstykker fra koncertoptagelser, optagelser fra
øvelokalet og hjemme demo optagelser, som Liller foretog
alene med båndoptager, guitar og banjo.
Jeg var utrolig spændt, da jeg satte det første
bånd i afspilleren. Men efter at have hørt de første
strofer fandt jeg ud af, at mine egne erfaringer med Lillers
præstationer i et studie heller ikke nu slog fejl med
hensyn til hans indsats på dette nye ukendte materiale.
Tankerne gik tilbage til vore studiedage i 1990 og jeg genoplevede
det magiske, som man ikke så ofte oplever i et studie.
Liller kunne, som solist, utrætteligt og oplagt indsynge
et imponerende antal sange i løbet af en enkelt studiedag
- helt uden at tabe gløden, varmen og det ærlige
udtryk. Ofte blev den allerførste indspilning af hver
sang den bedste og denne sikre og overbevisende præstation
slog da også igennem på disse sange af forskellig
oprindelse.
Uanset den musikalske baggrund viste Liller atter sin suveræne
kvalitet.
Sangene
En snes sange blev udvalgt og præsenteret for Inna og
sammen besluttede vi, at denne samling sange, efter en teknisk
og musikalsk bearbejdelse, skulle udsendes i 2003 og være
med til at give et flot og anderledes nuanceret billede af en
utrolig alsidig kunstner.
Fra øvelokalet har vi hentet sangene ”Corinne Corrina”,
”White Cliffs Of Dover”, ”Bill Baley”, ”Hi Lili Hi Lo”, ”Blueberry
Hill” og ”Kærlighed ved sidste blik”, som blev indspillet
i starten af 1990. Sangene ”Masser af succés”, ”Sweet
Loraine”, ”What A Wonderful World” og ”Elsk mig stille” stammer
fra en koncertoptagelse i Montmartre i september 1990. ”Red
Rose” er en ikke tidligere udsendt engelsksproget studieoptagelse
af ”Røde rose”. Sangene ”Selv en blind kunne se”, ”Kærlighed
i luften”, ”Elefantens vuggevise”, ”Lysene slukkes”, ”Du skal
ikke gi’ mig roser” og ”Utopia” tog udgangspunkt i demo optagelser
med Liller alene med sin guitar eller banjo, hvorefter der nænsomt
blev tilført et musikalsk akkompagnement.
I foråret 2003 blev en række musikere, som havde
kendt og spillet med Liller i flere sammenhænge, inviteret
i studiet for ”at sidde ind” og give deres bud og opfattelse
af den musikalske stil og opbakning, som bedst ville passe til
Lillers egne enkle optagelser.
Liller gav dog selv indirekte opskriften på stilen, idet
der i hans efterladte bånd fandtes en del med den amerikanske
bluesguitarist Ry Cooder, som på sin hel egen måde
kan mikse stilarterne blues, jazz og rock. Liller var meget
inspireret af dette specielle miks og det var oplagt at give
i hvert fald de tre sidstnævnte sange lige netop denne
musikalske drejning.
Alle 17 sange giver et indtryk af hans store musikalske rummelighed
og er med til at fastslå Lillers status som værende
en af vore allerstørste sangere indenfor jazz, blues,
rock og pop – hvor der var hjerterum - var der spillerum.
Calle Sand
September 2003
|
|