Musikertilmelding
Skriv til os

oktober 2009

Pressemeddelelse

Trompetist.dk/2009

Christians Kirke fylder 250 år:

Jubilæums-cd med ny melodi af Bent Fabricius-Bjerre

I 2009 fylder én af Danmarks mest imponerende kirkebygninger, Christians Kirke på Christianshavn, 250 år. Det fejrer kirken bl.a. med en ny cd med trompetist Dorthe Zielke og kirkens organist Søren Johannsen. De spiller værker, som dækker hele kirkens tidsperiode – herunder en ny melodi til en salme, nykomponeret af Bent Fabricius-Bjerre. Cd’en ”Trompetist.dk/2009” er ugens cd på P2
I kirkemusikken er besætningen trompet og orgel velkendt. Det samme er de fleste af de 17 numre på cd’en ”Trompetist.dk/2009”. Alligevel er det på alle måder en helt ny og original cd. Samtlige værker, der bl.a. rummer arier fra operaer og oratorier samt salmer, er alle nyarrangerede og dertil kommer to nye værker. Tilsammen dækker værkerne hele perioden fra kirken blev bygget i 1754 til nu. Albinonis ”Adagio” udgør det ældste værk mens jazzpianist og komponist Butch Lacys ”My Cup Runneth Over” og Bent Fabricius-Bjerres nykomponerede salme ”Tænk at livet koster livet” udgør de nyeste værker.

En let melodi, der giver salmen dybde

”Enhver der har besøgt Christians Kirke ved, at netop denne kirke er kombinationen af den klassiske kirkebygning og fornyelsen. Kirken ligner lige så meget en teatersal som en kirke. Den imponerende kirke har igennem hele historien rummet en voldsom trang til at forny og udvikle – nøjagtigt det samme gør vi på denne cd. Vi har nyarrangeret samtlige værker, sådan at vi kan give lytteren den unikke oplevelse af, at alt det, man kender, har fået nyt indhold. Ikke en revolution – snarere en evolution – helt i Christians Kirkes ånd,” siger organist Søren Johannsen.
”Alle kender Bent Fabricius-Bjerre og hans evne til at komponere gode og letgenkendelige numre. Her har han skrevet en ny melodi til en af de nyere salmer, og har bibragt salmen noget helt nyt og i virkeligheden meget dybt. Han har løst den svære opgave på forbilledlig vis og det er en fornøjelse at synge den om søndagen, ligesom det var en oplevelse at få lov at indspille den for første gang” siger Søren Johannsen

En helt særlig kirke med en interessant akustik

”Trompetist.dk/2009” er indspillet i Christans Kirke, hvor det specielle kirkerum giver en helt særlig akustik, hvilket høres på cd’en. ”De fleste trompetister elsker at spille i kirker, fordi kirkerummet giver instrumentet og musikken helt utroligt meget. Trompet og orgel passer perfekt sammen og det har været en stor glæde at indspille musikken i netop Christians Kirke,” siger trompetist Dorthe Zielke.
Dorthe Zielke har siden sin afslutning på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium rejst og turneret en del i udlandet bl.a. med det berømte Mahler Chamber Orchestra. Hun får lejlighed til at spille under de bedste dirigenter, lytte til verdenskendte solister og spille i orkester med dygtige kolleger – vigtige inspirationskilder til arbejdet videre frem.
Hvis man har set ”Kløvedal i Indonesien”, vil man have lagt mærke til baggrundsmusikken - her hører man nemlig duoens første cd ”Trompetist.dk”, hvilket var inspirationskilde for en kendt kunstmaler på Bali.
Cd’er kan købes på www.trompetist.dk, på iTunes og i butikker.
Overskud fra salg af cd’en støtter et børnehjem i Honduras samt en af Christians Kirkes mærkesager, nemlig KFUM/Ks sociale arbejde på Vesterbro. Hermed får cd’en også en relevans, som rækker ud over det rent musikalske. ”Vi holder af at glæde andre mennesker med god musik, og vi har det godt med at kunne give en håndsrækning til mennesker i nød ved hjælp af salget” siger Dorthe Zielke og Søren Johannsen samstemmende.
I festugen for Christians Kirkes 250 års jubilæum, uge 48, er det flere gange muligt at høre duoen optræde, hvor de spiller musik fra den nye cd.

Trackliste:
1 Ouverture from Die Meistersinger von Nürnberg – Richard Wagner 1813-1883 4:35