Tak for
Jeres opmærksomhed ... |
Artikel
Af
Klaus Kjellerup
Danser med Drenge
|
|
Jeg vil lige forklare, hvordan en professionel dansk musiker
og sangskrivers liv i 2002 ser ud, da det virker som om, de
fleste her ikke ved det:
Jeg er sangskriver. Jeg skriver sange på dansk. Det har
jeg gjort siden jeg var dreng. Og jeg har i løbet af
de sidste 25 år levet af det, fordi mange folk gerne ville
høre mine sange. Jeg tror ikke jeg har levet bedre end
gennemsnittet - men jeg har levet OK.
Det kan jeg ikke mere. Og det er ikke kun mig personligt, for
mine kolleger (også de yngre) kan heller ikke. Man får
ikke penge for at skrive en sang. Man får først
penge for en sang, når den bliver spillet (fx. i radioen)
- eller hvis den bliver sat på en CD, som bliver solgt.
Hvis sangen ikke bliver solgt (men kun kopieres) tjener man
intet.
Denne præmis har jeg arbejdet under i mit arbejdsliv i
25 år, og det har været OK. Der har været
år, hvor det er gået godt - og år, hvor det
er gået dårligt. Men jeg har altid haft en fornemmelse
af, at hvis jeg strammede balderne og skrev gode sange, så
kunne jeg klare den økonomisk. Den fornemmelse har jeg
ikke mere.
Dette skyldes, at mange folk ikke længere anser musik
for at være noget, de gider betale noget for. Musik, særligt
i et lille land som vores, er på vej til at blive noget
amatører beskæftiger sig med i deres fritid. Det
vrimler nu med kopi-orkestre, som spiller andre musikeres sange,
også mine - det er for så vidt en stor ære,
men de gør det ikke bedre end vi selv gør, bestemt
ikke. Og de gør det næsten gratis. Det kan de gøre,
fordi de har jobs ved siden af. Og det foretrækker publikum
åbenbart: Musik, de kender - udført af nogen, der
gør det på hobbybasis, og derfor gør det
billigere.
Jeg kunne måske godt tage job ved siden af musikken (hvis
nogen ville ansætte mig). Og gå op på at arbejde
100 timer om ugen. Men jeg vil ikke mere kunne skrive gode sange,
hvis jeg skal have job ved siden af, for det kan ikke lade sig
gøre. Sådan er vilkårene for mine sangskriver-kolleger
også.
Før i tiden (før CD-bræder & downloads)
var det sådan, at hvis folk ville høre min musik,
så måtte de købe den (eller låne den)
- nu kan de blot kopiere musikken, uden at betale os ved fx.
at købe vores CD'er.
Er det så ikke bare fordi, folk ikke gider høre
nogen gamle tosser som os mere? Nej. Det gælder også
vores yngre kolleger. Jeg kan se på vores orkester Danser
med Drenge (som spiller min musik), at der er en meget stor
interesse for vores musik. Folk strømmer til vores koncerter
- det er herligt :-) - vi knokler med selv at booke koncerter,
vi har vores eget pladeselskab, vi bruger vores website til
at promovere os selv, vi forsøger at sælge CD'er
ved koncerterne. Vi knokler hårdere end nogensinde før
- vi har det sjovt, mens vi gør det - og vi klynker ikke.
Men økonomien er ikke længere så god. Faktisk
er den dårlig. Jeg er den eneste i vores orkester, der
lever af musik på fuldtid - de andre har alle jobs ved
siden af. Er det så fordi vi har en dårlig forretningsmodel?
Det tror jeg ikke. Vi gør det bedre end mange andre,
som allerede har givet op - og vi har indtil videre gjort det
bedre end den store gruppe af vores kolleger, som stadig afventer,
at nogen skal komme og finansiere deres ventende albums - gode
danske sange, som måske aldrig vil blive udgivet.
I år har vi fx. spillet på Plænen i Tivoli
for 12.000 mennesker, vi har haft udsolgte huse på spillestederne
i de store byer. Vi samler flere mennesker end Suede, når
vi spiller samtidig med dem på Skanderborg Festivalen.
Vi hører til blandt de største navne på
musik-scenen for tiden, selv om det måske ikke lige fremgår
af pressen. Men alligevel kan vores aktiviteter ikke brødføde
mere end én person. Sådan er vores vilkår
i dag. Er det nu ikke underligt?
Dette skyldes, at folk i DK ikke længere vil betale for
musik. Fordi musik er blevet noget man kan få gratis.
Det hjælper ikke de andre, at vi træder ned fra
scenen. De nye unge, som skal stå der i stedet for os
vil have samme vilkår. Der findes endnu ingen anden forretningsmodel,
der giver overskud (selv om det er lille), end den vi benytter.
Indtil en ny forretningsmodel viser sig, prøver jeg at
fortælle folk, at det er musikerne de rammer, når
de ikke vil betale for musikken. De store pladeselskaber, som
alle hader, de er ligeglade - de har forlængst lagt organisationerne
om, og sælger nu spil, bøger & tomme CD'er.
Jeg beder ikke nogen om at købe musik, de ikke ønsker
at høre. Jeg beder dem om at tænke på musikerne
& sangskriverne, når de forbruger musikken - og ikke
kun fokusere på at få tingene gratis.
Tak for Jeres opmærksomhed.
Klaus Kjellerup - komponist & musiker
|
|