Test af nyt keyboard Yamaha EZ 20.
Jeg har som musiklærer udført en test med musikelever
i Greve vedr. Yamaha keyboard EZ 20 udlånt af Lars Green
i Tåstrup. Dette er bygget for begyndere med 100 faste
internationale melodier med forskellige stilarter.
Ved hjælp af røde og gule lys over hver tangent
ledes musikeleven igennem en melodi både med højre
og venstre hånd, som kan afspilles i forskellig tempo
og med forsinkelse af rytmen.
Der er et register med alle de forskellige akkorder for venstre
hånd med omvendinger.
Systemet bygger på elevernes naturlige gehør og
rytmesans samt kendskab til populære melodier.
Keyboardet er for begyndere, som ikke har lært noder endnu.
Man kan sige, at Suzuki metoden, hvor eleven spiller på
røde og blå bånd på violinen er blevet
overført til keyboardet.
Man kan slå de røde lys fra, så keyboardet
fungerer som et ganske almindeligt keyboard.
Konklusion:
EZ 20 er et godt forsøg på at lave et prisbilligt
og brugervenligt keyboard for begyndere. Konceptet skal dog
udvikles yderligere for at matche de muligheder, som internettet
allerede byder på i dag. Keyboardet virker begrænset
i sit melodivalg, hvor internettet er ubegrænset.
Pris ca. 3.600 kr, hvor man for 1.000 kr. mere kan hente nye
melodier på nettet i EZ 30 modellen.
Nogle kan godt undvære musiklæreren med dette keyboard,
men det vil være langt bedre, hvis en musiklærer
anvender instrumentet i den daglige undervisning sammen med
begyndereleven.
Denne nye pædagogiske metode kan blive lige så stor
en succes som Suzuki metoden. Det vil give nye musikelever et
bedre musikgrundlag at starte i musikskolen på.
100 melodier:
Det er svært at finde 100 melodier, som tilfredsstiller
alle.
Det er vigtigt at kunne supplere med nye melodier fra det pågældende
land enten fra nettet eller ved hjælp af en musiklærer,
der spiller det ind i en recording funktion på keyboardet
eller i et specielt musikprogram på computeren til det
ønskede format.
Så slipper man også for at trykke alle melodierne
oven på keyboardet, hvor man kunne bruge pladsen til stilarter
og voices.
Lamperne skal også kunne fungere for nye melodier.
Melodierne spilles igennem nogle gange som demo, så man
kan lære arrangementerne at kende, inden man begynder
på lektionerne.
Lesson 1-2-3:
De forskellige lektioner fungerer udmærket
og afprøver vigtige dele i spillet Lesson 1: timing(rytmesans)-
Lesson 2: fingersætninger for tangentspil ved idøvning
af melodi og akkorder og tilsidst Lesson 3: music minus one,
hvor man skal bevise, at man har lært lektien.
Opleves af de fleste, som ikke kan noder, som en god måde
at lære på. Man vil øve noget mere, da man
får en bedømmelse.
Højre hånd spilles alene med foreslåede fingerstillinger
på melodien.
Venstre hånd med akkorder spilles alene.
De akkorder, man skal tage er lagt i grundstilling antagelig
for at eleven bedre forstår opbygningen, men det er en
upraktisk måde at tage akkorderne på, da man skal
springe for langt. Derfor er det godt at keyboardet anerkender
omvendinger af samme akkord.
Disse omvendinger kan en musiklærer fortælle eleven
om.
Akkordregister:
Der er lavet et udmærket akkordregister i alle
tonearter i grundstillinger og omvendinger anerkendes også.
Den lille fanfare, der godkender, at man har taget akkorden
korrekt, kommer dog for tidligt, så man ikke kan høre
akkorden først uden fanfaren. Bør forsinkes lidt.
Bedømmelse af præstation:
Damestemmen giver 4 bedømmelser af elevens præstation.
Try again - good - very good - excellent.
Det virker lidt som i programmet "Stjerne for en aften"
hvor sangerne måtte gå hen til dommerbordet og modtage
deres bedømmelse.
Virker motiverende på børn og voksne, der giver
den en ekstra tand for at få en finere bedømmelse.
Musik har jo alle dage været konkurrencebetonet.
Der måtte dog godt være et "øvhorn"
som dårligste bedømmelse til dem, der for 27. gang
stadig spiller forkert.
Noder i displayet.
De fleste melodier er holdt i C dur for at gøre
det lettere. Noderne vil dog blive vist med b og #, hvis man
spiller i en anden toneart.
Det er dog nok svært at lære noder ved at se på
det meget lille display. Derfor bør displayet gøres
større, så det svarer til nodebilledet i et musikprogram.
Der vises ingen takter i nodebilledet eller nodeværdier.
Dette kan også forbedres.
Per Krogen
|